17 maj 2019

Madrid




I början av maj deltog jag i en femdagars sällskapsresa till Madrid.
Det är en vacker stad med mycket grönska. Många ståtliga byggnader alltifrån vanliga bostadshus till riktiga slott. Vädret var perfekt, mellan 20 och 23 grader, men kvällarna var ganska kyliga. För att vara en storstad var det förvånansvärt bra luft.
Första dagen gjorde vi några timmars rundtur i stadens centrala delar. Vi åkte upp på en höjd med underbar utsikt över staden. Vi besökte också en tjurfäktningsarena. Några av deltagarna köpte biljetter till nästa dags föreställning. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att titta på något så vedervärdigt som en tjurfäktning!



En annan dag besökte vi Pradomuseet. Där fick man inte fotografera, så jag kunde bara ta en bild på utsidan. Det pågår renovering av fasaden. Museet är mycket stort och innehåller konstverk av bland annat Dürer, Rubens, Goya och Velazques.



Diego Velazques, Hovdamerna.1653. Bild från nätet
På egen hand besökte jag ytterligare ett konstmuseum, Museo Thyssen-Bornemisza, som har en av världens främsta konstsamlingar med tonvikt på europeiskt måleri från 1200-talet till 1900-talet.
Jag njöt främst av impressionisternas målningar.

Edgar Degas, Bailarina verde 1877-79

I Madrid finns en stor park mitt i stan, som heter Parque del Retiro. Den är stadens gröna lunga och platsen dit Madridborna helst går på helgerna. Här kan man inte bara njuta av den vackra miljön med statyer, fåfängor, en rosenträdgård och en liten konstgjord sjö med roddbåtar, utan också roa sig på alla möjliga vis. För barnen finns kasperteater och för de vuxna konserter. Självklart finns också mängder med serveringar.
Jag promenerade där en söndagsförmiddag. Inte så mycket som en ölburk eller ett kolapapper! Nåja, en och annan fimp, men i övrigt OTROLIGT fint. Det kan väl i och för sig bero på  parken är stängd på nätterna, men även på andra ställen i staden var det prydligt.

Retiroparken med Kristallpalatser i bakgrunden

Den lilla sjön i Retiroparken
Rosenträdgården i Retiroparken
Jag måste avsluta med en bild på två hundar. Vår grupp var på väg hem från en tapasmiddag. På vägen till bussen fick vi syn på dessa hundar, som väntade utanför en mataffär. Jag har fått hjälp med översättningen. Det står: Stör mig ej, jag väntar på min matte/husse/ägare.  Fint ordnat med kuddar att ligga på!


10 kommentarer:

  1. Google translate sa ungefär det jag gissade: Stör mig inte, jag väntar på min ägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Ingrid Be! Jag gissar att du är min tidigare kollega, men jag låter bli att skriva ut ditt efternamn. Guau betyder nog Vov.

      Radera
  2. Det verkar ha varit en fin resa. Det ser förvånansvärt fräscht ut. Madrid förknippar åtminstone jag med torka och stark hetta, men det beror nog på årstiden. Så vackra bilder. Det måste ha varit intressant och en upplevelse att kunna besöka muséerna och se all vacker konst på plats. Jag har tyvärr aldrig varit där. Att besöka Pradomuséet är en dröm jag har. Festlig bild på hundarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi kom verkligen i rättan tid. Veckan innan hade det regnat. Nu ser jag att det börjar bli väldigt varmt där nere. Skulle aldrig drömma om att åka dit under sommaren.

      Radera
  3. Fina bilder från en av Europas mest intressanta storstäder! Många åker dit just för att se på konst och besöka bl a Prado-museet. Jag läste en kvällskurs i spanska för många år sedan, och efter vad jag förstår så står det "Stör mig inte, jag väntar på min husse/matte". En omtänksam uppmaning, och att dessutom förse hundarna med liggkuddar! Är spanjorerna ett särskilt djurälskande folk, månntro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen med översättningen. Jag har uppdaterat inlägget nu. Särskilt djurälskande vet jag ej. Tänkte mest på att det var förvånansvärt många långhåriga hundar där. Måste vara olidligt för dem på sommaren i det klimatet.

      Radera
  4. Såg på TV om någon svensk affär eller köpcentrum, som hade låsbara burar utanför. Men hundarna ville inte gå in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört talas om det också. Så hundarna ville inte går in i burarna? Nej, det förstår jag. Det gäller att hunden är van att sitta i bur, annars går det nog inte. Men det var ju en god tanke. Man kan ju inte lämna hunden utanför en affär. Den kan stjälas!

      Radera
  5. Så härliga bilder och så fina minnen du fått med dig hem. Madrid har mycket att bjuda på :-)

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...