22 januari 2017

History unfolds




History unfolds är en utställning på Historiska museet i Stockholm. I programbladet står bland annat följande:
Historiska museet har bjudit in konstnärer att skapa nya verk i ett möte med museets samlingar och forskning. Dessa och tidigare producerade konstverk visas i de historiska utställningarna. Museet har valt att arbeta med konstnärer för att de kan gestalta andra perspektiv och se på ett historisk material på nya sätt.

I DN den 1 december fick denna utställning en så fantastisk recension av Birgitta Rubin, att jag förstod, att den får man inte missa!
Det är svårt att göra den rättvisa i ett vanligt blogginlägg. Den måste ses i verkligheten för att man skall få fullt utbyte. Förutom massor av föremål, så består utställningen också av installationer med filmer och ljud. Bilderna jag visar här är alltså bara några axplock.

Lejonet från Pireus med värmande superhjältedräkt


Foton från upproret i Nicaragua


Textilkonst från 1600-talet gjort av den enda kvinnliga konstnär man känner till från den tiden


Möte mellan öst och väst. Pärlor från Indien och Irak tillsammans med vikingahänge


Del av Elisabethrelikvariet


Kyrkklockor


I detta rum pågick en ljudinstallation med böner på olika språk




6 kommentarer:

  1. Vad roligt du skrev om detta och bilderna därtill. Nu blir jag sugen på att komma till historiska museet. Den här typen av utställningar är både imponerande och lärorika. I Örebro har vi årligen något som heter Open Art och den går av stapeln på sommaren och går ut på att konstnärer från när och fjärran bjuds in och ställer ut mer eller mindre spektakulära verk runtom i staden. Det har blivit en stor turistattracktion. Nästa månad börjar jag en studiecirkel i konsthistoria som jag efterlyst i flera år. För ett 10-tal år sen gick jag en sådan anordnad av min arbetsplats och det var jätteintressant och en superbra ledare hade vi. Tyvärr tyvärr dog allt ut i och med att hon blev sjuk och dog. Därefter har det varit svårt få tag i en kompetent ledare för denna typ av kurs. Men som sagt, i början av februari blir det av och det ser jag fram emot.

    Kram och fortsatt trevlig måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att jag inspirera dig! Intressant att du skriver om konsthistoria. Jag skall nämligen börja en sådan kurs nu i vår på Senioruniversitetet. Kan tipsa dig om att något av universiteten, jag tror den var Uppsala, har konstvetenskap som distanskurs.
      I dag skiner solen och det är skönt väder.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Tack Birgitta för detta inlägg! Jag går runt i 'tankar om konst kultur utövande' nu om dagarna så det passade bra att denna vinkel kom med.
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lämpligt! Ja, konst och kultur är viktigt för oss alla.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  3. Befinner mig på besök i Sthlm och på mitt program för fredagen innehåller just denna utställning! Mattan med ljudinstallationerna fanns 2015 på Wanås i Skåne under rubriken Prayer Malmö och var otroligt fascinerande. Jag var där minst tre gånger! Ser fram mot besöket på Historiska museet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får trevligt på fredag. Ta god tid på dig. Man bör räkna med att besöket tar många timmar, ja kanske en hel dag.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...