7 augusti 2015

Sommarpromenad i Lärkstan

Årets sommarpromenad blev i Lärkstan. Området ligger i Stockholm mellan Odengatan, Valhallavägen, Karlavägen och Uggleviksgatan och har en mycket speciell karaktär. De flesta av de pampiga husen uppfördes år 1907-17.
Den norra delen har karaktär av villastad, men få av husen utnyttjas som enfamiljshus. Området har på senare år kommit att präglas av kontor och ambassader. Områdets södra del består mest av flerfamiljshus och domineras av Engelbrektskyrkan.
Jag tycker att det är ett mycket vackert område. Många hus i mörkt tegel med vackra burspråk och balkonger. Små lummiga trädgårdar skymtar här och var. Lugnt, stillsamt och rent, trots att det ligger så centralt.
Hunden och jag pausade på en bänk i Balders hage, som områdets lilla park heter, och det var så tyst att man kunde höra fåglarna kvittra.
Vi besökte inte enbart Lärkstan, utan passerade även Danderydsgatan och Villagatan på väg till buss 55 på Sturegatan. Också två gator med en speciell atmosfär.














Balders hage

Engelbrektskyrkan i fonden





Danderydsgatan


Här tar man sig ett glas vin och hejar glatt från en balkong på Danderydsgatan


Curmanska villan på Villagatan. Numera Thailands ambassad


Paus i Humlegården innan vi tog bussen hem




3 kommentarer:

  1. Ja, Lärkstan är verkligen en fridfull och vacker oas i Stockholm. Det var ett tag sedan jag var där. Ska faktiskt ta och göra en utflykt dit vid första bästa tillfälle inspirerad av dina bilder. Grattis till över 50 000 besökare!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. Kul att jag kan inspirera dig till en promenad. Över 50000 sidvisningar. Jojo, inte dåligt, men så har jag hållit på i flera år också. Nu har jag snart inget nytt att skriva om... Men jag kan inte tänka mig att sluta. Det är så enormt roligt!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Tack för promenaden i Lärkstan där jag aldrig satt min fot fast jag bodde i Stockholm i min ungdom i tre år. Nu ska jag passa på att gå dit nästa gång jag kommer upp. Väldigt intressanta hus. Jag hade en kusin till min pappa som bodde på Villagatan så där har jag varit. Och en pojkväns familj hade en stor lägenhet på Floragatan så där har jag också varit. Men för övrig är området en vit fläck på min stockholmskarta.
    Ingrid

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...