12 april 2013

Galleri fredag - glas

Glasets  historia är mycket omfattande och fascinerande.
Att sitta på åskådarläktaren och följa glasblåsarnas arbete i Skansens glashytta är ett starkt minne från barndomen.  Vid ett av besöken fick jag denna lilla vas i present av mina föräldrar.






Visst är det väl vackert med blyinfattade fönster



Hängen på en kandelaber, tyvärr kantstötta. Tänk att jag lyckades få med prisman!



Edvin Öhrströms Kristallvertikalaccent på Sergels torg är i dag så smutsig att man knappt ser att den är av glas. Renovering lär vara på gång.


2 kommentarer:

  1. Jättesöt vas! (Jag såg att det inte gick att skriva med åäö i widgeten, jag har nu redigerat din länk till a och o.) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vi har ju Reijmyre glasbruk här på nära håll. Tycker också det är väldigt intressant att se när man blåser glaset. Håller med dig om fönstren. Tack för informationen om glasskulpturen på Sergels torg. Fin bild på den och även i övrigt!
    Kram!

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...