5 maj 2024

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam


Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren.
Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom på ett åkeri och bor i en evakueringslägenhet under tiden som hans egen renoveras. Det är mycket lyhört i huset och en dag råkar han överhöra ett samtal hos grannen. Samtalet väcker starka minnen och känslor och han blir helt besatt av att försöka få tag på den person han hört berätta något.
Romanen kan sägas handla om ensamhet, förträngda minnen och möjligheten till försoning. Allt eftersom berättelsen djupnar övergår den till att bli som en thriller. 
Stilen påminner mig om en av mina favoritförfattare - Håkan Nesser. 


Jag har tidigare läst Alltid hos dig av samma författare. Det är en släkthistoria, som jag tyckte var mycket fängslande. Jag gillar framför allt Ernestams språk. Hon är verkligen stilsäker.

Trots att Maria Ernestam är mycket produktiv, är hon förvånansvärt okänd för många. Hon föddes 1959 i Uppsala och är inte bara författare utan också journalist. Hon har bott många år utomlands och bor numera i Stockholm. Hon har en jättefin hemsida, där jag kunde hämta alla dessa bilder. Den sista föreställer författaren själv.


2 kommentarer:

  1. Stort tack för det boktipset. Jag kände inte alls till Maria Ernestam tidigare. Av din beskrivning av boken förstår jag att den är en författare som faller mig i smaken. Är också en stor beundrare av Håkan Nesser. Har besökt hennes trevliga hemsida och prenumererar nu på nyhetsbreven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du blev intresserad av Maria Ernestam. Det jag bör tillägga är att jag tycker att hon är litet ojämn. Samma gäller ju för Håkan Nesser. Det är inte allt som passar.

      Radera

Buster Keaton

Buster Keaton, som föddes 1895, var en amerikansk filmskapare och komiker. Hans föräldrar var vaudevilleartister och han uppträdde i tidig å...