2 juni 2022

Några dagar i Bohuslän

I slutet av maj åkte jag på en sällskapsresa till Bohuslän. Det är ett landskap, som jag länge längtat efter att få besöka igen. Jag har inte varit där sedan jag var tonåring.
Bohuslän är Sveriges västligaste landskap. 3000 öar och 4500 holmar och skär utspridda i Kattegatt och Skagerrak gör Bohuslän till Sveriges mest utpräglade skärgårdslandskap. Den unika geologin bidrar till den extraordinära skönheten. Från Lysekil och norrut är landskapet utmejslat i den rosaröda bohusgraniten. Södra Bohusläns berg består av äldre gnejser och granit i en gråare nyans, vackert också det.
Bohuslän var bebott redan under forntiden. De äldsta bosättningarna har man upptäckt längs den dåvarande kustlinjen, men det har också hittats bosättningar i de bördiga dalgångarna i inlandet.
De nutida kustsamhällenas framväxt med sina fiskelägen är intimt förknippade med sillen. När sillen gick till, fylldes havet med så mycket fisk att man ibland kunde håva in den ända in i hamnarna. Tusentals människor sökte sig till kusten för att ta del av havets silver och fiskebyarna började byggas.
I dag är fisket fortfarande en viktig inkomstkälla, men också turismen.
Dessa faktauppgifter är tagna ur boken Magiska Bohuslän av Anna W Thorbjörnsson och Marko T Wramén, den enda resehandbok över Bohuslän, som jag kunde hitta.

Vi inkvarterades på hotell Bohusgården i Uddevalla och gjorde sedan dagliga utflykter.
Första utflykten gick till Lysekil, där vi stannade för ett besök i Havets hus. Havets hus innehåller en  samling akvarier med mängder av växt- och djurarter från Västerhavet. Otroligt fascinerande!

Virvelkrake

Sedan åkte vi vidare till Smögen, där vi promenerade runt och tittade på det vackra folket och intog lunch bestående av en rejäl räksmörgås.

Den berömda Smögenbryggan

Vi åkte vidare till Tanum och besökte Vitlycke museum där de intressanta hällristningarna finns.

Nästa dag började med en visning av Sundsby Säteri. Detta säteri har en otroligt intressant historia som levandegjordes av en skicklig guide. Kvinnan bakom det hela var Margareta Huitfeldt (1608 - 1683) från vars stipendiefond man delar ut medel än i våra dagar.

Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn var tyvärr en stor besvikelse! Det visade sig, att man har visserligen en stor samling akvarellmålningar, men de visas inte som permanent utställning. I stället har man tillfälliga utställningar av olika konstnärer och det behöver inte alls vara akvarellmålare. Vi åkte raskt vidare till Pilane gravfält som är en skulpturpark. Mycket vackert!

Anna (längst bort) av Jaume Plensa och Gunsmoke av Anna Fasshauer

Sista dagen åkte vi till Strömstad där vi steg ombord på en båt och åkte ut till Kosterarkipelagen. Kosterhavets nationalpark är Sveriges enda marina nationalpark. Vi gick i land på Ursholmen, som är Sveriges västligaste bebyggda ö. Holmen har också en fyr, som inte längre är i bruk. Bilden i början av inlägget är tagen på Ursholmen.