7 augusti 2021

Böcker och TV under sommaren

Det hör ju till att man skall läsa en klassiker på sommaren. I år blev det Törnfåglarna av Colleen McCullough, som gavs ut 1977. Boken kvalar väl inte riktigt in bland de litterära klassikerna och är ju  inte heller särskilt gammal, men jag vet faktiskt inte vad man kallar en sådan här bok. Halvklassiker eller kanske bara bestseller? 
Jag har alltså inte läst den tidigare och inte heller sett TV-serien, som visades 1983. Den blev tydligen en enorm succé, men jag arbetade ibland på kvällarna på den tiden. Gjorde jag inte det hade jag helt enkelt inte tid att titta på TV. Det var intressant att få läsa den. Det är en bred familjeroman, som utspelar sig i Australien. Jag gillade mest djur- och naturskildringarna. Men kärlekshistorien kändes inte riktigt trovärdig, även om jag förstått att den berörde många. Den här typen av romaner skrivs väl inte längre.


Nästa bok är Svenska kvinnliga pionjärer skriven av Eva-Karin Gyllenberg.. Den innehåller 40 reportage om kvinnor, som på olika sätt gjort sig bemärkta. Det är företagare, idrottare, läkare, konstnärer osv. Enda felet med denna bok är att reportagen är alldeles för korta. Men är man riktigt intresserad av någon av dessa personer, går det säkert att hitta en hel biografi. 



Utbudet av ljudböcker på biblioteket har blivit så begränsat att jag har gett upp och gått över till att  abonnera på strömningstjänsten Bookbeat. Där kan man alltså få ljudböcker och e-böcker direkt in i mobilen eller på sin surfplatta för en kostnad av 100 kronor i månaden. De har ett mycket brett urval, som passar mig alldeles utmärk. Så bekvämt!
Sommarens lyssning blev Kometen kommer av Tove Jansson. Litet udda kanske, men jag har bara läst någon enstaka barnbok av Tove Jansson tidigare och kände att jag ville bredda mig. Framför allt ville jag bekanta mig litet mer med de olika karaktärerna i Mumindalen. En utmärkt uppläsning av Mark Levergood.




För oss som inte är sportintresserade var utbudet i SVT väldigt begränsat under sommaren, så jag letade på SVTplay för att se om det fanns någon serie, som jag missat och borde se.
Som ni nog hört planerar man att göra en nyinspelning av Vi på Saltkråkan. När jag läste om detta i tidningen, insåg jag att jag faktiskt inte sett den tidigare versionen, som visades första gången 1964. Den var klart sevärd och hade hög mysfaktor.
Något helt annat har jag följt på HBO. Det är den spanska serien Patria. En oerhört gripande serie om tiden då ETA förde sin terror i Baskien. Den skildrar framför allt hur denna tid kom att drabba offren och deras anhöriga, men handlar även om försoning. Fantastiska skådespelarprestationer!

 

2 kommentarer:

  1. Ja, nu är vi tillbaka i vardagen igen efter ännu en Corona-sommar. Men i år har vi varit fullvaccinerade, alltid en tröst. Roligt att du nämner klassikern "Törnfåglarna"! Min mamma älskade den, både som TV-serie och bok. Och betr. Tove Jansson; om du vill lösa mer av henne, så rekommenderar jag "Sommarboken". Mycket skärgårdskänsla i den!

    Apropå skärgården, så har jag sagt upp mitt sommarboende, och planerar nu att flytta därifrån under september månad. Så min egen blogg blir nog vilande ett tag till, såvida jag inte tapetserar den med bilder av flyttkartonger och soppåsar. En barndomsvän kommer upp från Östergötland och hjälper mig med flyttbil från Stavsnäs. Det blir skönt att hädanefter bara ha ETT hushåll, och du är klok, som bara hyr en vecka eller två på sommaren.

    Skön sensommar (och med bättre väder)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, så stor skillnad är det ju inte för oss pensionärer. Det mesta är sig ändå likt också nu när hösten närmar sig.
      Sommarboken är väl den där boken, som handlar och en farmor och hennes barnbarn, som tillbringar en sommar tillsammans. Den har jag läst. Ljuvlig! Jag har rättat till i inlägget och skrivit att det är just karaktärerna i Mumindalen jag vill lära känna litet bättre. Det refereras ofta till dem.
      Oj då, men det kommer väl kännas konstigt att lämna sommartorpet. Men det finns väl någon orsak till detta. Att hyra några veckor är alltid ett alternativ, men det gäller att hitta något lämpligt.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...