16 november 2020

Gems weekly photo challenge - ÅKER

Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Susanne, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Under detta år är orden  homonymer, dvs ord som stavas och uttalas lika, men kan ha olika betydelser. Denna vecka är ordet ÅKER. Fler deltagare hittar du på Susannes hemsida.
Ordet åker ger min behagliga associationer. Jag tänker på det svenska landskapet med skogar, sjöar, ängar och åkrar.
Vid flera tillfällen hyrde jag en stuga på en ö i Stockholms skärgård. På denna ö fanns det ett omfattande lantbruk. Hunden och jag tog långa promenader i det vackra landskapet och jag tog massor av bilder. 




Att få ge sig iväg och åka någonstans kan också vara trevligt. På den första bilden är det jag själv som åker tåg med Rätischer Bahn i Schweiz.
På den andra bilden är det några som åker båt på Djurgårdsbrunnskanalen. Det ryker ordentligt från båten.





13 kommentarer:

  1. Gillar den första bilden med "gräsmattan" över trokningsstället. Har aldrig sett nåt sådant förut.
    Å såklart att tåget i Svhweiz är rött med vita inslag. Patriotiskt och en riktig färgklick under vintern när landskapet är vitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så man tog hand om höet förr, men bilden är faktiskt rätt nytagen.

      Radera
  2. En sådan höstack väcker många barndomsminnen till liv hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstår jag. Bilden togs för bara några år sedan. Kanske man gjorde detta för turisternas skull?

      Radera
  3. Vilken fin tolkning av temat och med lika fina bilder. Fastnade helt vid första bilden. Tog mig tillbaka i tankarna och minnen till barndomen och när jag var med och att " hässja hö". Visst är det fint nu att i bilder ta sig en både liten och en längre åktur .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade verkligen tur som hade flera lämpliga egna bilder. Kan vara knepigt annars. Får ofta ta bilder på nätet.

      Radera
  4. Vilka fina bilder du visar! Skulle gärna åka med det röda, granna tåget men det går ju inte. Det får bli en tur till Ica-butiken i stället.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Violen! Ja, i dessa dagar får man nöja sig med mindre turer. Men man kan alltid drömma sig bort...

      Radera
  5. Heisann, takk for hyggelig kommentar jeg fikk på mail. Jeg har fått så mange uønskede kommentarer tidligere med åpent kommentarfelt. Nå vil jeg godkjenne dem før de publiseres.Så det er fremdeles mulig å skrive i kommentarfeltet på bloggen min.
    Så flotte bilder av årke. Likte veldig godt macrobildet... Vi bruker ikke verbet å åka på norsk, så denne uka fikk jeg begrensinger! Ha flotte dager framover...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt att höra att du fått många oönskade kommentarer. Jag har nog haft tur, för jag råkar aldrig ut för sådant.

      Radera
  6. Sådana höhässjor, fast mindre fanns i min barndom och under min uppväxt. Roligt att se bilden och minnas. Haha, jag minns att jag hade en lärare i svenska när jag var ung som man inte fick skriva "åka båt" för. Det skulle stå "fara med båt". Helt bisarrt tyckte jag redan då. Som väl är förändras språket!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är faktiskt inte gammal, några år kanske. Kanske man gjorde dessa för att öns turister skulle bli glada.
      Fara med båt är ju vackrare svenska tycker jag, men låter väl idag litet gammalmodigt.

      Radera
  7. Kul att se det klassiska sättet att torka hö, mycket finare än en massa plastrullar. Gillar bilden med tåget, perfekt ställe att fota den på.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...