18 september 2020

Höstplaner

 


Hösten innebär ju ofta en hel del planering. Tyvärr finns fortfarande en del begränsningar på grund av pandemin. Rätt tomt i kalendern med andra ord...
Jag besöker ofta vårt lokala bibliotek. Det har blivit mycket bokläsande under sommaren och blir säkert mer när höstmörkret sänker sig.  Men jag lånar inte bara böcker, utan även tidskrifter. Mina favorittidskrifter är Pc för alla,  M-magasin och Antik och auktion. 
På vissa bibliotek går det faktiskt att låna tidningar och tidskrifter digitalt, men jag tycker att det verkar väldigt krångligt, så jag ger mig inte in på att förklara hur man gör. Om du är intresserad av detta rekommenderar jag dig att besöka ditt lokala biblioteks hemsida och se vad som erbjuds.
Här är några böcker jag ser fram emot att få läsa i höst:


En del museibesök blir det säkert. Just nu lockar en utställning på Waldemarsudde, som heter Trollbunden - John Bauer och den magiska naturen. Fick strålande recensioner i DN.
Lidingö museum, som haft stängt ända sedan i våras, öppnar igen den 3 oktober. Höstens första utställning heter Blandat från Lidingö. Jag ser mycket fram emot att få fortsätta mitt arbete som värdinna på museet. Ett arbete, som jag precis hann påbörja, innan pandemin slog till.


Lidingö museum


I tidskriften Senioren, nr 6/2020, tipsas om distansutbildningar på nätet. Här är några förslag:

www.folhogskola.nu
www.ted.com/talks
urplay.se
På Youtube finns mycket matnyttigt. Sök till exempel på performance lecture dramaten

Jag har inte någon trädgård, utan får nöja mig med blommor på balkongen och på fönsterbänkarna. 
Förra året fick jag en underbar liten krukväxt av en granne. Den heter Femöring eller Ugglemor. Den är mycket lättskött och blommar maj - augusti. I september ställer man ner den i källaren. Där får den står  till februari/mars. Då tar man fram den och skakar ur jorden. Då skall det finnas frön, som ser ut som små kottar. Så börjar man om från början, sår dessa frön i ny jord i krukan och så småningom kommer det nya blommor. 



Kommunen har nu gjort i ordning sina höstplanteringar. Så här fina ser de ut i Lidingö centrum.


Något gott till en värmande soppa kanske? 


Här är ett recept på smördegssnittar med päron, blåmögelost och hasselnötter:
Ingredienser
2 ark fryst smördeg
1 päron
100 g blåmögelost, valfri sort (men ta gärna en som är hård och går att smula sönder)
1 ägg
flytande honung
timjan
havssalt
4 msk hasselnötter

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Skär smördegsplattorna i 6 bitar.
Skiva päronet tunt. Smula osten i en bunke. 
Fördela osten jämt över smördegsplattorna och lägg ut den så att kanterna på smördegsplattan är fria.
Lägg några skivor päron på osten.
Pensla kanterna på smördegen med uppvispat ägg.
Grädda i ugnen i 10 minuter eller tills de är fluffiga och gyllene.
Hacka under tiden timjan och hasselnötter grovt.
Ta ut snittarna och strö över de hackade hasselnötterna, ringla över honung och strö över timjan och havssalt.
Receptet kommer från www.koket.se


7 kommentarer:

  1. Hej Birgitta! Det läckra receptet skriver jag ut genast. Åh så goda de verkar- snittarna. Jag är allergisk mot blåmögelost så den byter jag ut. Så trevligt att vara värdinna på museet. Kan tänka mig att du passar jättebra till det. Hade ingen aning om att Lidingö museum fanns. Det skulle jag vilja se. Även Bauerutställningen lockar. Tack för lästipsen. PC för alla borde man nog läsa. Kände inte till den söta blomman. Den skall jag försöka få tag i.
    Trevlig hösthelg!/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du uppskattade receptet. Det går säkert att ta någon annan ost. Men oj, vad det är svårt att fotografera mat. Ser aldrig lika gott ut som i verkligheten. Det är väl doften som saknas :)
      Beträffande tidskrifterna skall jag erkänna att jag mest bläddrar i genom dem och ströläser litet här och var. Just PC för alla har många specialartiklar, som jag hoppar över direkt, men där finns också en del bra tips.
      Idag var jag nere i Lidingö centrum och handlade. Ljuvligt väder! Har lagt till en bild som jag tog på en av höstplanteringarna. Jag önskar dig också trevlig helg!
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Den planteringen är verkligen lyckad. Mycket smakfullt ihopsatt. Gillar de där låga krukorna.

    SvaraRadera
  3. Det verkar som du inte längre har någon 70+ karantän. Det minskar ju med smittan nu, men jag väntar på att Tegnell säger något. (Jo häromdagen svarade han en journalist att man kunde nog ha besök inomhus om man höll avstånd). Själv går jag inte in någonstans, promenerar bara på försiktiga vägar nära hemmet. Vi har bibliotek i huset med skänkta böcker och så finns ju e-böcker. Handlar från Mathem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte sitter jag i någon karantän, men jag vidtar fortfarande de viktigaste försiktighetsmåtten. Håller avstånd osv. Biblioteket här på ön har väldigt få besökare, så dit går jag ibland och lånar. Skönt att det börjar lätta på restriktionerna nu i alla fall.

      Radera
  4. Tack och lov för de välsignade biblioteken, som håller öppet och tillhandahåller både böcker, tidskrifter, CD-skivor och DVD-filmer! Jag påpekar ofta att vi måste vara rädda om biblioteken, som är den sista (?) fria kulturzonen i samhället och som gratis tillhandahåller så mycket av njutningar. Även jag planerar höstens bokläsning och har ställt mig i kö på fyra nya intressanta böcker. Konstaterar med en suck att jag på samtliga har könummer ungefär kring 135, men vem säger att man omgående ska få alla sina önskningar uppfyllda? "Intet är som väntans tider..."

    Höstträff inomhus på café? Vill inte ha flera "sitta-ute-i-blåsten-förkylningar" nu efter sju månaders picknicks på parkbänkar.

    God fortsättning på hösten, och så trevligt med ditt extrajobb som museivärdinna!

    /Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar ju gå ganska fort att få böckerna trots lång kö, men just nu verkar det gå långsamt. En del har kanske stängt fortfarande. Det blir spännande att få se det nya biblioteket i Norra Djurgårdsstaden, som öppnar om några dagar.
      Du skriver "höstträff inomhus på café?" Vet inte riktigt vad du menar. Med vem eller vilka? Vår bokcirkel fortsätter i alla fall att träffas utomhus, så länge det går. Det är så väl ordnat att det finns bord vid bänkarna. Varma kläder och en filt under rumpan förstås. Sedan kommer vi att träffas inomhus. Vi är bara 4 stycken.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...