8 september 2020

Sommarpromenad i Gamla stan



Sorgligt att det skall behövas en pandemi för att man skall våga sig på att promenera runt i Gamla stan och slippa trängsel.
Gamla stan i Stockholm är ett av de områden jag många gånger tänkt, att jag måste ge litet mer tid för att upptäcka, eller kanske rättare sagt återupptäcka, så jag har gjort några vandringar där i sommar. Självklart har jag varit i Gamla stan många gånger tidigare, men då nästan alltid för att besöka en restaurang, en butik eller i något annat ärende.
Nu ville jag ge stadsdelen riktigt med tid och bara strosa runt i lugn och ro utan tidspress, titta på de vackra husen, stanna vid något intressant skyltfönster, ta några bilder och sedan sitta ner och ta en kopp kaffe.

Köpmangatan är Stockholms äldsta gata. På denna gata ligger en av mina favoritbutiker - Tyger och Tidlösa Ting. De har bland annat många miniatyrföremål. På bilden är det en änglaorkester.



På en tvärgata till Köpmangatan av ligger ett hus, som anses vara stadens äldsta bevarade bostadshus - Baggensgatan 27. Det antas vara byggt redan 1336.


Baggensgatan 27

Österlånggatan är en väldigt trevlig gata med många charmiga butiker och gallerier. Jag slank in på Galleri T, där Julia Lidbeck ställde ut. 


Blue blues av Julia Lidbeck

Jag promenerade utmed Prästgatan fram till Mårten Trotzigs gränd, Stockholms trängsta gränd. Den är  fullständigt nerklottrad och har tydligen varit det i åratal.



Så var det dags för ett besök i Storkyrkan, där jag inte varit på evigheter. Visst är det väl en vacker kyrka! Nu har man påbörjat en renovering av fasaden. 
Legenden om Sankt Göran och draken är för lång för att skriva här, men intressant är att just detta konstverk, som sattes upp 1489, har en egen svensk historiebakgrund. Konstnären heter Bernt Notke



Vädersolstavlan

Vet ni varför ankarslutarna på husen ser olika ut? Förklaringen är enkel. Det beror på vilket år huset är byggt.



Så hamnade jag ändå så småningom på Västerlånggatan, där kommersen verkade pågå som vanligt, i alla fall då jag var där i slutet av augusti. 
Lakrits i alla tänkbara former och färger. Men hur kan man kalla en butik för Lakrits roten, särskrivet och där man skriver roten upp och ner och bak och fram? Och det här att man inte ids översätta skyltarna till svenska. Jag visste inte att liquorice faktiskt betyder lakrits. Trodde att det hade något med likör att göra. Man känner sig dum...




Till slut kom jag till Järntorget, där jag kunde konstatera att Sundbergs konditori fanns kvar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...