12 januari 2012

En vanlig onsdag

Först en skön förmiddag hemma med frukost, tidningsläsning, en stund vid datorn  och litet småstädning. Efter lunch tog jag mig in till stan, närmare bestämt till Svenska barnboksinstitutet. Jag hade förberett besöket noga – kollat öppettider, skrivit in mig som låntagare och beställt några av de böcker jag sett att de skulle ha. Jag förbereder några inlägg i denna blogg, som skall handla om mina favoritböcker från barndomen och tonåren. Barnböckerna hade jag redan fått tag på. Nu gällde det ungdomsböckerna.  Så kom jag dit och där låg de – några av mina favoritböcker från tidiga ungdomsåren :  Cherry Ames, Flickor i vitt, Svarta hingsten, Boken till dig och Tvillingarna på S:t Clare. Jag  bad också att få hjälp med att få fram några djurböcker. Jag hade mycket vaga uppgifter att lämna, men naturligtvis kunde jag direkt få svar . Det var serien Djurböcker för ungdom utgivna på Wahlströms förlag. Vilken lycka att få bläddra i dem igen! Jag tog bilder på omslagen.
Så gick jag vidare till Centralbadet. Jag simmar regelbundet på några av stadens simhallar, men nu tyckte jag det var på tiden att unna mig litet lyxigare miljö. Jag har inget minne av att någonsin varit på Centralbadet. Kanske någon gång som barn.  Visst var det underbart. Vilken miljö! Som att kliva in i en film.
Så hem igen, stärkt till kropp och själ. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...