23 juni 2011

Boktips

Jette A. Kaarsböl är en dansk författarinna, född 1961. Jag har tidigare läst en roman av henne, som heter Den stängda boken. En tråkig titel på en underbar bok.
Nu har jag läst ännu en bok av henne, som heter Din nästas hus. Även den boken tilltalade mig mycket. Den handlar om en 40-årig arkitekt. Hans far går bort och i samband med begravningen får han en nära kontakt med prästen och dennes familj. Detta blir en vändpunkt i hans liv. Bokens titel syftar på det triangeldrama som uppstår. Ett ganska slitet tema i många romaner, men  i detta fall är det gjort med stor inlevelse och trovärdigt.
I Svd skrev Paulina Helgeson " Kaarsböl levererar, innanför det litet konventionella berättandets gränser, en skickligt sammanflätad relationsroman, som ligger med örat tätt mot det mänskliga känsloregistrets alla svängningar."
Jag tyckte mycket om denna bok, även om jag inte tyckte att den når upp till samma nivå som Den stängda boken. Kaarsböl skriver lättsamt och boken blir faktiskt riktigt spännande.
Trevlig sommarläsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...