13 augusti 2010

Premiär!

Startar idag denna blogg, som skall handla om livet som pensionär.
Jag gick i pension för ett år sedan vid 66 års ålder. Just nu känns det som om jag haft ett års semester och då jag ser tillbaka på detta första år, kan jag säga att det varit ett fantastiskt år. Det fanns många uppdämda behov att tillgodose. Mycket att göra, som jag inte hunnit eller orkat tidigare.
Jag har fortsatt att arbeta några timmar i veckan och det sätter jag stort värde på. Man väl säga att det är en rätt konstig tillvaro, detta att vara pensionär. I bästa fall kan man få 20 år. Det är ju nästan lika många år som ens liv från födelsen till myndighetsdagen! Man måste ta egna intiativ på ett helt annat sätt än tidigare. Nåja, ibland händer det väl att någon annan kommer med förslag också.
Visst är det fantastiskt att kunna ligga i hängmattan och ändå få betalt. Å andra sidan upplevs det ibland som att man inte riktigt räknas, när man inte är yrkesaktiv längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...