8 oktober 2020

Tvål


Tvål framställs av en fettblandning av ca 80% talg, ca 20% kokosfett samt natriumhydroxid. Tvål, tidigare benämnd "hård såpa" har sedan början av medeltiden används för tvättning och rengöring. (NE).
Tvålar kan naturligtvis innehålla annat också. Till rengöring använder vi, som bekant, helt andra saker idag.

I DN förra veckan meddelades att ökat handtvättande har skapat högtryck i den skånska tvålfabriken Victoria Scandinavian Soap, som är Skandinaviens enda tvålfabrik. När marknaden svängde mot flytande tvål, fortsatte denna fabrik att satsa på den fasta (även kallad hård tvål). Nu har fabriken äntligen fått utdelning!
"Coronan har nog gjort sitt till, men det är framför allt den ökade miljömedvetenheten som gör det", säger tvålfabrikör Jonny Freij. Sedan utbrottet i februari har omsättningen varit mer än dubbelt så hög jämfört med förra året. "Jag har aldrig varit med om något liknande och då har jag ändå kokat tvål i 60 år", säger han vidare.

I miljödebatten har det nämligen framkommit att flytande tvål har en negativ påverkan på miljön. Den fasta tvålen är inte bara bättre för miljön, utan också mer hygienisk, visar forskningsrapporter. Fast tvål biter bäst på coronaviruset. Att det är flera olika personer, som tar i tvålen, har ingen betydelse.

Det gläder mig, som envist fortsätter att använda fast tvål. Jag har i åratal använt Barnängens barntvål  till hand- och ansiktstvätt. Lite lyxigare parfymerad tvål använder jag till duschen. Tycker för övrigt att det är måste vara väldigt bökigt att stå och pumpa fram tvålen i samband med dusch. Och hur gör man då man vill skrubba sig ren med borste? Nej, tacka vet jag fast tvål!  
Flytande tvål sätter jag fram, då jag väntar gäster.

Kommer ni ihåg de tjusiga badtvålarna med snöre från Gahns? De finns fortfarande att köpa på nätet. Kanske i någon butik också.


Den 15 oktober firas internationella handtvättardagen. Passa på att förse dig med ett lass väldoftande tvålar! Jag rekommenderar dig att gå in på Victoria soaps hemsida. Den är urtjusig! Innehåller tvålhistoria, bilder och nätbutik. Jodå, de har en del flytande varor också.

Så nu kan jag lugnt fortsätta att sjunga Povel Ramels visa:
Ni som vandrar genom livet mot ett ständigt fjärran mål
Stanna upp ett tag och grubbla: är det någon som sett min tvål?
Så säg mig, var är tvålen vänner?
Ser ni tvålen, vänner?




2 kommentarer:

  1. Ett underbart blogginlägg för en älskare av dyra och parfymerade fasta tvålar som jag! Uppskattar även glycerintvålar som är sköna för ömtålig ansiktshud. Jag gör som du: fast tvål till mig själv och flytande till gästerna.

    Kan också berätta att Gahns badklossar finns att köpa hos BEA vid Svedmyraplan, söder om Stockholm (linje 19 mot Hagsätra).

    "Skum, skum..." som Povel Ramel sjunger.

    /Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillade blogginlägget. Jag hade väldigt roligt när jag gjorde det också. Hoppade högt, då jag läste artikeln i DN och blev väldigt inspirerad att försöka göra något av denna positiva nyhet.
      BEA vid Svedmyraplan skall jag notera. Tvålarna finns säkert på andra ställen också men jag hittade inga fysiska butiker, då jag letade på nätet.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...