22 april 2019

Gems weekly photo challenge - VÄXT

Jag besökte trädgårdsmässan i Älvsjö för några veckor sedan. Det fanns massor av växter, däribland Bonsai, en växt som alltid fascinerat mig. Bilden jag tog, föreställer en japansk lönn.
Jag läser i Wikipedia följande meningar: Ordet Bonsai är japanska för ett helt vanligt träd eller en buske, som genom att odlas i små speciella krukor och genom beskärning och formgivning fås att likna träd i miniatyrformat. En Bonsai brukar ofta ses som ett levande konstverk och kräver vård och omsorg.


Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Sanna, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Denna vecka är ordet VÄXT. Fler deltagare hittar man på Sannas hemsida.

24 kommentarer:

  1. Så vackert med de röda bladen på det lilla miniträdet! En växt att vårda ömt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade inlägg. Må så gott själv!

      Radera
  2. Jag köpte en japansklönn förra året och vad jag kan se har den klarat vintern. Min är något större än den på bilden. Men jag har tänkt att hålla den ganska liten Fin tolkning =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har en hemma, som dessutom har hållit sig? Kul. Jag kanske vågar köpa mig en också så småningom

      Radera
  3. Så vackert och så typiskt japanskt, där njutning med ögonen är så otroligt viktig. Ett toppen bidrag!

    SvaraRadera
  4. Lyckades hålla liv i ett litet bonsaiträd rätt länge en gång. Borde kanske testa igen. Men de är dyra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår att de är dyra. Kanske jag köper mig ett så småningom bara för att de är så vackra att se på.

      Radera
  5. Fantastiskt vackert! Hade ett bonsaiträd för många år sedan ... klarade det under några år, men sen vet jag inte vad som hände ... något fel gjorde jag nog, men kom aldrig på vad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man skall nog inte räkna med att de håller i evighet. De är väl väldigt känsliga förstår jag.

      Radera
  6. Jag kan bara beundra den som formar dessa små bonzaiträd. Vilket tålamod och skicklighet att få de så vackra.

    SvaraRadera
  7. Heisann, spennende med bonsai. En kunstart jeg aldri har prøvd meg på....Tror plantene krever stor omsorg! Flott å beundre.... Ha fine dager framover ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vilt och vakkert. Kul att du gillade inlägget.

      Radera
  8. En verklig prydnad för varje hem! Men bonsai-klippning kräver förmodligen grundliga instruktioner, kanske en kurs rentav, så man inte förstör växten i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja säkert krävs kunskaper, men man kanske kan köpa ett färdigtklippt och hoppas att det håller en tid i alla fall. Säkert dyrt.

      Radera
  9. Fantastiskt vacker bonzai, och ovanlig. Jag har bara sett såna som liknar små tallar tidigare. Japaner har verkligen konstärligt sinnelag med mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det väl ett vackert träd och ovanligt.

      Radera
  10. Jag gissar att det fanns mycket att se och inspireras av på Trädgårdsmässan. Det gäller att ha tålamod om man ska göra en bonsai.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fanns mycket att se på Trädgårdsmässan, men jag handlade ingenting! Att sköta ett Bonsaiträd kräver mycket kunskap, helt klart.

      Radera
  11. Bonsaiträdet var otroligt vackert, ett sagoträd i miniformat.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...