2 november 2019

Senior på shoppingrunda




" Jag har allt jag behöver. Jag lägger hellre pengar på upplevelser!" Så kan man ibland höra seniorer säga.
Jag bestämde tidigare i år att jag skulle uppdatera min garderob, men upptäckte att jag faktiskt inte hade några större behov av nya kläder. Jag tyckte att jag hade vad jag behövde. Självklart måste man byta ut vissa saker, såsom underkläder och skor. Sedan måste jag erkänna att jag inte tycker att det är roligt att handla kläder längre, inte på samma sätt som förr. Att handla kläder på nätet är inte aktuellt för mig.
Nåja, några inköp blev det förstås! Bra ytterkläder är viktiga för en hundägare, som skall ut i alla väder. I början av året var det var dags för en ny varm vinterkappa och en ny vår/höstjacka. Den ena köptes hos Åströms i Gamla stan och den andra hos Känsla och Smak vid Odenplan.




                                                                                                                       
Gallerian på Hamngatan börjar bli klar efter ombyggnaden och jag tycker att det finns många intressanta butiker där, t ex Kappahl och The shirt factory.
Jag har tidigare berättat om den charmiga butiken Engströms trikå på Scheelegatan. Där finns allt som inte finns i andra butiker. Rejäla och LÅNGA nattlinnen. Jag köpte två på raken vid mitt senaste besök!



Vi har en butik här på ön, som heter Ateljé 18. De har ett bra utbud kläder för den mogna kvinnan. Här är ett fynd från deras sommarrea. Köpte denna kimono, mest för att jag tyckte den var rolig och inte liknar något annat jag har i min garderob. Kan användas ute på sommaren och inomhus på vintern. På bilden har jag satt ett linne under.
Jag undrar om inte kimono är ett plagg , som kommer att bli populärt bland oss småmulliga seniorer. Har redan sett flera som har på sig sådana. Ibland med skärp.



Nu i höst blev det dags för nya skor. Jag behövde ett par rejäla sportskor för promenader i vinterslask. Det är Reebok köpta på Intersport. Jag köper annars gärna Eccoskor, men en del av deras modeller är litet för smala för mig. Reebok har litet bredare läst.



6 kommentarer:

  1. Håller med om att köpa kläder inte är roligt längre. Men vilka snygga jackor du har skaffat dig. Det där med en kimono är nog inte så tokigt. Måste nog också försöka få tag i en. Sportskorna avundas jag dig. De ser jättesköna ut. Visste inte att det fanns sådana nattlinnen längre. Snygga och sköna. Tänk att den där gamla butiken finns kvar på Scheelegatan. Hoppas du har en lugn och skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag är mycket nöjd med jackorna. Sportskorna är kanske inte så eleganta, men det viktigaste var att de var bekväma och skall hålla för ruskväder. Jag har sett att du tipsat om en del nätbutiker och jag tittar in på dem litet då och då.
      Helgen har varit bra. I går var sonen med familj här ute på lunch. Sedan åkte vi in till stan och besökte två olika familjegravar. I dag har ju vädret varit trist, så jag har varit inne nästan hela dagen. I morgon blir det besök på Cosmonova med ett av barnbarnen. Man får vara nöjd.

      Radera
  2. Wow, vilka snygga kläder du har köpt! Och lustigt nog så handlar du i samma affärer på stan som jag, när jag letar efter något som är välsytt, prisvärt och hållbart. Samt finns i min (förfärliga) storlek och inte bara i stl 36-40. Skorna är visst snygga och med rejäla halkfria sulor. Höstlöven är förrädiska. Undrar dock varför inte klädinköp kan klassas som en "upplevelse" och tillika en positiv sådan, när man hittar vad man söker? Lite väl puritansk inställning. Ha en fortsatt skön helg i din vackra kimono!

    önskar Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo det ligger mycket i vad du skriver. Visst kan man få en "kick", när man hittar ett perfekt plagg. Tack jag har haft en bra helg. Se ovanstående svar.

      Radera
  3. Ja vädret har varit något alldeles särdeles trist. Hoppas Cosmonovabesöket blir bra! Ser just att du har nästan 113 000 sidvisningar. Det är ju fantastiskt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, så många. Men jag har ju hållit på länge. Nästa år blir det 10-årsjubileum. Filmen om superhundar på Cosmonova var mycket bra.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...