22 november 2019

Kökshanddukar förr och nu



På ovanstående bild, som jag hittade på Byggnadsvårdsbutikens hemsida, erbjuder man gamla kökshanddukar för 75 kronor styck. Så såg de ut förr -  fint manglade och med monogram. Var otroligt hållbara.

Har ni tänkt på att kökshanddukar än i dag är en vanlig present?
I butiker ligger de framme och ser alltid trevliga ut. Lätt att fastna för, om man inte lyckas hitta något annat lämpligt som present till någon som har allt.
Det är ju egentligen rätt märkligt att det blivit så. Hur många använder fortfarande kökshanddukar på det sätt som man gjorde förr? Nämligen att torka disk med.
Jag gissar att de flesta nu för tiden har diskmaskin. Om man inte har det, så inte sjutton står man och torkar sin disk med handduk. Man låter den väl självtorka i ett diskställ. Det gjorde i alla fall jag, på den tiden jag hade sommarstuga.
Jag är ett singelhushåll med diskmaskin. Det enda jag torkar med handduk är de kakfat i silver jag diskar efter att jag har haft gäster.
Handduken används också som bakduk över bröd som skall stå och jäsa. Då tar jag alltid fram en ren.
Sedan skall jag erkänna att jag använder handduken att torka händerna på.
På bilden nedan ser ni mitt förråd av kökshanddukar. Det är 14 stycken. Samtliga, utom den med julmotiv, har jag fått som present. En del av dem väcker minnen till liv.
Som nygift hade jag några gamla kökshanddukar från föräldrahemmet, men de är ej kvar.




2 kommentarer:

  1. Så fina och välmanglade kökshanddukar! Verkligen "old school", och påminner mig om min mammas minitiöst ordnade linneskåp, där travarna låg på snörräta rader. Med monogram, förstås. Jag har ärvt resterna av detta, men även köpt egna. Jag har inte diskmaskin, men handtorkar faktiskt finporslinet, matsilvret och de mer dyrbara glasen i rädsla för att de annars glider ner från diskstället och går sönder. Mina väninnor häpnar över att jag envisas med att mangla kökshanddukar, men de håller sig rena längre då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har till och med några gamla handdukar kvar? Så fint!
      Ja, där ser man. Man skall inte vara för säker på sina gissningar. Jag förstår att du vill vara rädd om glasen. Mina matbestick (numera i rostfritt) har ju naturligtvis stänkfläckar efter disken, men det bryr jag mig inte om. Jag är väl litet lat också.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...