24 februari 2011

Broms skola

Broms skola var en privatskola i Stockholm som drevs av lärarinnan Anna Broms.
Fram till 1955 låg skolan på Sturegatan 22 och hade fyra klasser, så kallad förberedande skola. Sedermera hade skolan sex klasser i årskurserna 1-6. Skolan hade fram till 1962 lokaler på Tysta gatan 7 och därefter på Brahegatan 22. Skolan upphörde 1970.
Fru Broms höll skolan i ett fast och personligt grepp, med en - redan då - gammaldags disciplin. Fru Broms undervisade själv i rättskrivning, med konsekvent metodik med dagliga diktamen (källa: Wikipedia).

Den enda kontakt jag har haft med vårt kungahus är att jag har gått i samma småskola, som vår nuvarande kung, nämligen i Broms skola.
Jag blev påmind om detta, då jag läste boken om honom "Carl XVI Gustaf - den motvillige monarken" skriven av Tomas Sjöberg. En rätt förskräcklig bok, egentligen. Kan man verkligen tro på allt det som skrivs om kungen? Jag skall inte gå in närmare på detta, utan nöjer mig med att uppehålla mig vid kapitlet om Fröken Broms och hennes skola. Bara det att det står "fröken Broms" är fel. Hon kallades för FRU Broms. Hon hade nämligen varit gift. Att lärarinnor kallas för "fröken" är något annat. Fru Broms framställs som en sträng lärare. Jag hade inte henne som lärare, så jag kan inte yttra mig om det, men så var ju lärarna på den tiden. Det står även att eleverna bar skoluniform. Ja, det måste ha kommit senare i så fall, för inte hade vi det på den tiden jag gick där, 1949-1953. Däremot hade vi märken att sätta i mössan. Vidare står det att ofog bestraffades. Har inget minne av detta, men mina klasskamrater och jag var kanske skötsamma elever. Jag kan bara minnas att jag trivdes mycket bra i denna skola. Jag slutade där samma år, som kungen började.


Klass 4 i Broms skola vårterminen 1953
Bilden är tagen i Humlegården. Man skymtar Kungliga biblioteket i bakgrunden. Själv sitter jag i mittersta raden, femma från vänster. Observera de vita handskarna. Det visar att sommaren är på väg. Man hade alltid vita handskar på sommaren, gärna näthandskar. Min bästis Margareta sitter på min högra sida. Då jag på äldre dar försökte få kontakt med henne igen, visade det sig att hon tyvärr just hade avlidit. Minst en känd person finns med på bilden. Pojken nere på marken, tvåa från höger är idag berömd regissör och tillika professor - Claes Fellbom.
Om någon känner igen sig på bilden, tag då gärna kontakt med mig via kommentarsfunktionen. Broms skola finns som grupp på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...