25 september 2019

Butiksrunda


Jag har under den senaste tiden roat mig med att bara strosa omkring i olika butiker, något som jag inte unnat mig på åratal.  En del har jag aldrig besökt tidigare eller så var det mycket länge sedan jag var där.
Myrornas butik i Hjorthagen renoverades nyligen från att tidigare varit rätt tråkig och nersliten.Visst är det bra att denna typ av butiker med begagnade varor finns, men för min egen del är det just inget som lockar.  Jag tittade efter sådant som jag samlar på, dockskåpsmöbler och hundar i porslin, men hittade ingenting denna gång. Så här kan det se ut i butiken...







Hötorgshallen har gamla anor. Den allra första byggdes på 1880-talet. Den revs 1953. En ny byggdes på samma ställe och en av våningarna ligger under markplan. Jag passade på att handla en del godsaker när jag besökte den. Hit måste jag återvända litet oftare. Passar definitivt för singelhushållet, eftersom man kan köpa mat och annat i små portioner.






Så äntligen kom jag iväg till Mall of Scandinavia där jag aldrig varit tidigare. Det är ett imponerande shoppingcenter, som ligger i Solna. Nästan alla butikerna har engelska namn. Så skall det vara nu för tiden. Det såg spännande och fräscht ut.  Det enda jag handlade var en kopp kaffe och en giffel.

Entrén. Det pågår ombyggnad utanför.

Så här ser det ut, då man kommer in.

Festlig skyltning i en av butikerna.

En butik med bara Lego.

Rymdskepp i Lego. Pris 8000 kr



5 kommentarer:

  1. Hötorgshallen besöker jag så ofta jag kan när jag är i stan. (Jag minns faktiskt de gamla hallarna.) I Mall of Scandinavia har jag inte varit ännu. Det verkar inte vara någon vanlig galleria utan lite utöver det vanliga utbudet så dit skall jag absolut åka. Legobutiken var imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer också ihåg de gamla hallarna och naturligtvis även det gamla hederliga PUB där vi handlade mycket.

      Radera
    2. Det har du rätt i. Gamla PUB saknar jag mycket!

      Radera
  2. Jag saknar också gamla PUB, inte minst dess trivsamma caféteria i Hötorgshuset, högst upp. Under julveckan 1966 feriejobbade jag på PUB och sålde bl a extra fina näsdukar tillsammans med en äldre expedit som visste allt om linnevaror.

    Mall of Scandinavia ter sig lite skrämmande för mig - för stort, för mycket, för kallt och opersonligt. I likhet med Greta så råder dessutom "shop-stop" i familjen.

    Och på tal om saluhallar, så blir det spännande när den ombyggda Östermmalmshallen öppnar nästa år.

    Som vanligt glädje du dina följare med fina, välkomponerade och skarpa bilder.

    SvaraRadera
  3. På gamla PUB fanns också en stor restaurang med spegelväggar. Nej, inte tänker jag åter vända till Mall of Scandinavia. Gillar inte heller denna typ av köptempel numera, annat var det förr:) Ja, det skall bli spännande att få se den nya Östermalmshallen. Men oj, så dyrt det har blivit. Såg något om något hotell, som jag inte förstår var det skall ligga. Kul att du gillar bilderna.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...