4 oktober 2019

Lästips: En biografi över Carl von Linné




Visste du att det var Carl von Linné, som kom på ordet "fauna"?  Linné skrev inte bara en svensk flora utan också en svensk fauna, det vill säga en beskrivning av djuren i den svenska naturen.
Detta och mycket annat får du veta när du läser denna fantastiska bok om Carl von Linné med  titeln  "Jag tänker på Linné. Han som såg allt."
Den är skriven av trädgårdsjournalisten Karin Berglund och utkom 2007. Vilket  arbete hon måste ha lagt ner på denna bok! Den är omfattande, nära 400 sidor, och handlar om Linnés uppväxt, hans tid som lärare och läkare, hans familjeliv samt hans resor, forskning och böcker. Man får en helhetsbild av människan och botanisten Linné.
Den är otroligt trevligt och lättsamt skriven.
Bilden ovan föreställer en påfågelsöga, som svävar över julrosor. Teckningen är av Georg Dionysius Ehret och är en av de många fina illustrationerna i boken.


Just nu i dagarna utkommer ännu en biografi över Linné, skriven av Gunnar Broberg. Linné känns mer aktuell än någonsin!

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Ja Linné verkar vara i ropet nu. Den boken vill jag läsa som du beskriver den. Måste kolla om vårt bibliotek har den eller kan låna in den. SÅ fin bild på en av illustrationerna. En annan bloggvän gjorde nyligen ett inlägg om den nyutkomna biografin om Linné av G Broberg.
    https://brittakarolina.com/2019/09/26/linnebiografin/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du nappade på tipset. Jag tänkte nog det eftersom du är så intresserad av blommor.

      Radera
  2. Gamle Linné är faktiskt en väldigt intressant person, både som människa och som vetenskapsman. Hans betydelse för samtiden och eftervärlden kan inte överskattas. Efter ett besök på Linnés Hammarby utanför Uppsala blev jag så fascinerad att jag gick med i Svenska Linnésällskapet och har fortfarande deras fina årsböcker i min bokhylla. Tror jag har läst alla hans landskapsresor samt flera roliga småskrifter. Gunnar Broberg är nog landets främste Linnékännare och -biografiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit förbi Hammarby helt kort för flera år sedan och skulle gärna vilja återvända dit. Det som jag definitivt har bestämt, är att jag skall besöka Linnéträdgården i Uppsala i vår. Sedan är det kanske dags att läsa några av hans reseskildringar.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...