13 januari 2020

Gems weekly photo challenge - TIGER

Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Susanne, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Under 2020 kommer orden vara homonymer, dvs ord som stavas och uttalas lika, men kan ha olika betydelser. Denna vecka är ordet TIGER.
Fler deltagare hittar man på Susannes hemsida.
Jag har valt att skriva om och visa bilder på tigrar. Nej, jag har inga bilder på levande tigrar att visa, utan bara som mjukisdjur.


Den första har bott hemma hos mig i nästan 70 år. Den är trasig och har tappat både ögon och öron. Men jag har inte haft hjärta att slänga den. Den är en av få leksaker jag har kvar från barndomen. Senaste åren har den legat uppe på mitt klädskåp, så att inte hunden eller barnbarnen skall komma åt den. Den är inte så fräsch precis!
Nu har jag i alla fall fått en idé. Varför inte köpa en ny?
Än så länge har jag bara hunnit besöka en enda leksaksbutik, där jag tog nedanstående bild. Dessa tigrar är vita (jag är dock inte säker på att den högra verkligen är en tiger) och min första reaktion var "vita tigrar finns väl inte", men det stämmer inte. Det finns faktisk, men är mycket ovanligt. Jag får leta vidare, för en orange skall det vara!



PS. Efter alla vänliga kommentarer på detta inlägg med uppmaningen att jag absolut inte får slänga min gamla tiger, har jag nu bestämt mig för att behålla den!
Har redan börjat reparera den. Sprickan i magen är ihopsydd. Tigern har fått nya ögon bestående av vita möbeltassar med en svart prick målad mitt i. Beträffande öronen så har jag faktiskt ett i behåll. Det skall jag försöka sy fast. Det får duga.

26 kommentarer:

  1. Lycka till med sökandet! Men det är väl risk att en nyinköpt tiger inte kan ersätta din gamla som du har kompat tillsammans med så länge.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Det kommer bli svårt att slänga den gamla. Men den nya skulle jag kunna ha framme och placera någonstans som dekoration.

      Radera
  2. Så klart ska du köpa en kompis till din gamla...din trogna vän som följt dig så länge, den kommer att följa dig länge än <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore naturligtvis kul, men den gamla kommer jag nog slänga.

      Radera
  3. Heisann, de hvite tigerne er ikke så flotte som de gule/oransje, synes jeg, men det er jo bare en smakssak. Dyrene er sikkert like sjarmerende, men jeg har lært her nå at den hvite er mer vill, og kanskje litt farlig for mennesker også.
    Moro å lese at du har barndommens tiger i skapet ;:OD) PS Noen har en grevling på taket!!!!! Bare oss norske som skjønner hva jeg mener! DS

    SvaraRadera
  4. Man skal ta vare på slike gamle kjære venner som en søkte trøst hos i barndommen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske behåller den i alla fall. Får försöka laga den.

      Radera
  5. Älskar din gamla tiger! Den har karaktär och hängt med såååååå länge. Släng den inte! De nya tigrarna som du visar är ju så tråkiga, vita och sällsynta eller inte. Själv har jag en gammal teddybjörn som är lika gammal som din tiger. Den ligger i en plastpåse, för jag kan inte slänga den heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar jag fundera på att behålla den i alla fall. Får försöka laga den.

      Radera
  6. Jag har för mig att det finns vita tigrar i Eskilstuna djurpar. Det fanns åtminstone för många år sedan när jag åkte på utflykt med min barnkör. Klart att du ska behålla din gamla fina tiger.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla tycker att jag skall behålla den. Jag kanske försöker laga den.

      Radera
  7. djurpark ska det vara förstås.

    SvaraRadera
  8. Tycker du ska behålla din gamla tiger!! Så många minnen du måste ha med honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den betyder mycket för mig. Jag behåller den nog.

      Radera
  9. Vilken fin tolkning! Jag tycker du ska behålla din gamla tiger och kanske om du också kan hitta en kompis till den. Din tiger har ju följt dig länge och kanske kan den lagas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ditte! Ja, det blir nog så att jag behåller den i alla fall.

      Radera
  10. Vilken fin samling! Klockrent till denna tolkning!

    SvaraRadera
  11. Har du hittat någon ny orange tiger, Birgitta? Jag tror de är väldigt sällsynta. När jag googlade på "orange leksakstiger" fick jag träff på en bild från Bukowskis auktionsverk. Den bjöds ut för 1 800 kr år 2017. Ett samlarobjekt således. Men behåll den kära gamla lekkamraten från barndomen! En skicklig sömmerska kan nog förse den med nya ögon och öron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag tror att man kan hitta en orange tiger, men man får nog leta i några stora leksaksaffärer. Jag har också letat på nätet. Fick kontakt med en butik, där jag ville ha svar på några frågor, men de har inte återkommit. Fick syn på en i en leksaksbutik här på ön, men de hade fortfarande julstängt! Gissar att den är jätte dyr. Så de säljs på Bukowskis till och med? 1800 kr. Då är den nog i bra skick.
      Nu har jag blivit så påverkad av all uppmuntran att jag bestämt mig för att behålla min gamla tiger. Har redan insett att ett par ögon kan man få till med ett par svarta möbeltassar. Ett par nya öron kan jag nog virka. Sprickan i magen är redan ihopsydd och skall förstärkas med textiltejp.

      Radera
  12. Ser ut att vara en älskad tiger. Den kan du inte ersätta!

    svar: Tigertemplet ligger i Kaohsiung på Taiwan. Det är hopbyggt med ett draktempel. Man går in genom tigerns gap och ut genom drakens.

    SvaraRadera
  13. Klart du ska behålla din gamla tigervän Birgitta! En söt historia som är 70 år! Vilken fin tolkning!

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...