15 september 2019

Teckning



Det är roligt att få vara litet kreativ. Hälsosamt, tror jag att det är också.
Jag har i flera omgångar försökt att lära mig måla akvarell, men fick till slut ge upp. Det var för svårt, det blev aldrig riktigt bra.
Så fick jag ett råd: Gå en teckningskurs i stället. Att lära sig teckna kan alla, bara man är beredd av öva tillräckligt mycket.
Det lät ju lovande.
Jag anmälde mig till en kurs hos Medborgarskolan, som omfattade sex lektioner. Pennor, suddgummi och ritpapper inhandlades. Vi fick pröva att rita av enkla föremål, perspektivritning och att rita ansikten. Vi fick också testa att rita med kol. Det här var ju riktigt roligt!
När kursen var slut fick vi tips på en bok, som vi kunde använda för att fortsätta på egen hand.



Jag följer instruktionerna i boken och sitter och ritar någon timme då och då. Det här kommer att ta tid. Jag tror att jag har att göra flera år framöver.
Man börjar med det allra enklaste, nämligen att rita raka streck och ringar. Sedan går man vidare och ritar av skålar, vaser och äpplen.

Nästa steg är att rita blommor. Blomman måste ha en tydlig form. Nu plötsligt lyfter det. Jag tänker "tja, det här blev ju inte så tokigt". Man börjar känna sig lustfylld!

Höstanemon
Man blir frestad att fortsätta med blommor. Det är rätt enkelt att jobba med. Dels kan man ju hitta många förlagor utomhus, dels kan man sitta och rita av från en blombok.
I lärobokens nästa kapitel kommer sedan djur. Katten jag ritade blev inte så bra, men jag tror jag kommer att kunna klara den så småningom.
Därefter är det dags för människokroppen, men då blir det genast svårare. Framför allt blir det svårt med ansikten. Man måste mäta upp, så att proportionerna blir de rätta. Sedan måste ju ansiktet se levande ut. Det här känns som överkurs, så jag hoppar över detta och fortsätter med föremål.

Kotte

6 kommentarer:

  1. Blir verkligen inspirerad när jag läser och ser dina fina teckningar. Akvarellmålning är jättesvårt har jag förstått. Tyvärr för det är mycket vackert. Själv har jag inte någon som helst läggning för att måla eller rita. Skulle så gärna vilja, men det blir ingenting. Dina teckningar är jättebra Birgitta. Hoppas vi får följa dina ytterligare framsteg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva för din uppmuntran. Du har ju visat många läckra alster inom sömnad och annat på din blogg. Huvudsaken att man gör något man tycker är roligt!

      Radera
  2. Som med allting annat är det naturligtvis övning som gäller. Och intresse - och det har du ju som jag förstå. Jag har flera sådana teckningsböcker som du visar och har börjat då och då och teckna efter dessa. Men har tröttnat ganska fort tyvärr. Jag skulle verkligen behöva gå en teckningskurs, framför allt för att lära mig skuggor och perspektiv. Men har man tre mil till den eventuella kursen i närmaste storstad så blir det ingenting av. I synnerhet när jag slutat att köra bil själv. Sen är ju dessutom sådana kurser oftast på kvällstid.
    Men det är roligt att gå på kurs, man träffar ju människor med samma intresse. Du får berätta mer om din kurs så småningom!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en helt vanlig kurs här på Lidingö och den gavs på dagtid. Men som du skriver, det är lätt att tröttna. Du har ju uppenbarligen stor behållning av ditt måleri och det är bara att gratulera. Jag önskar att jag kunde måla, men eftersom det inte fungerade, så backar jag och nöjer mig med att försöka lära mig teckna. Vi får väl se hur länge intresset håller i sig...

      Radera
  3. Dina teckningar ser fina ut! Jag har också prövat både akvarell och teckning via olika kurser, och haft stor glädje av det. Boken som du rekommenderar sitter jag med ute på mitt landställe, och arbetar med ett par sidor i taget, precis som du. Till min blogg kommer det snart ett nytt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt sammanträffande, men detta är väl den bästa boken på marknaden, även om jag tycker att den går litet för fort fram. Använde den under sommaren då jag hade gott om tid. Nu blir den nog liggande ett tag när höstens aktiviteter sätter i gång.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...