19 april 2020

Gems weekly photo challenge - STICKA


Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Susanne, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Under 2020 kommer orden vara homonymer, dvs ord som stavas och uttalas lika, men kan ha olika betydelser. Denna vecka är ordet STICKA.
Fler deltagare hittar du på Susannes hemsida.


Jag har många minnen förknippade med just stickning.
Att sticka var något man lärde sig i skolan. Sedan dröjde det dock många år innan jag återupptog detta hantverk. Det var först, då jag fick barn. Då virkade jag ibland också och där blev det faktiskt en hel del riktigt fina plagg. Några finns kvar och ligger i en kartong på vinden.
På 1980-talet blev det oerhört populärt att sticka. Jag hakade på trenden och gjorde flera jumprar.
Men skall jag vara ärlig, så kostade det nog mer än det smakade. Visst, ett och annat var fullt användbart, men många av de stickade plaggen blev rätt fula. Det var svårt att få en bra passform, framför allt på vuxenplagg.
Ett minne jag har, är den gubbkofta jag stickade till min dåvarande man. Den tog lång tid att göra  och det var mycket arbete med att få en snygg linning där fram. Jag blev mycket besviken då det sedan visade det sig att han bara använde den när han tvättade bilen! Aldrig mer att jag stickade något åt någon annan!!!





Som ni ser har jag faktisk några stickade jumprar kvar. Den gröna är numera i princip oanvändbar, men den blå har jag haft vid några tillfällen, då jag har känt mig frusen. Den är nämligen ohyggligt varm. Men visst är väl garnet läckert?
Jodå, jag har stickat en del under senare år också. En halsduk till mig själv och några vintermössor till barnbarnen.

Hej då, nu är det dags att sticka iväg och göra något annat!

27 kommentarer:

  1. Heisann, haha, jeg kjenner meg igjen, typisk både med når det ble strikka og at alt ikke alltid fikk en god form, strikka jo sjelden etter oppskrift!Mange strikkeplagg ligger i kasser på loftet her også!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det vara. Men jag såg fina stickade plagg på din blogg.

      Radera
  2. Jag lärde mig också att sticka i skolan och tyckte det var jättesvårt. Men med lite övning gick det bra så småningom och när barnen var små stickade jag ganska mycket! Kul att du visar dina stickade tröjor! Jag tror inte jag har någon av mina sparade.
    Ha det gott! Nu ska jag sticka ut i köket och göra kålpudding.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kålpudding? Det var länge sedan jag gjorde det. Tack för tipset.

      Radera
  3. Visst lärde jag mig också sticka och virka i skolan. Det är bara det att jag inte hade den minsta talangen för det. Så det var alltid min duktiga mamma som fick "göra" mina plagg. Hon stickade såväl tröjor som olika klädesplagg åt mig, men det enda jag minns är att plaggen kliade nåt så förfärligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste tänka sig för då man väljer garn. Stickar man vinterplagg, finns det alltid risk att garnet kliar.

      Radera
  4. Jag har också provat på att sticka men det är precis som du säger inte så lätt att få det snyggt och jag gav upp ganska snart. Bägge de där tröjorna tycker jag ser riktigt fina ut och ibland kan det vara bra att ha en riktigt varm tröja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halsdukar kan man alltid ge sig på. Det går inte att misslyckas med. Men man behöver ju inte hur många som helst...

      Radera
  5. Svar
    1. Tack. Ja, de är väl de snyggaste man sparar.

      Radera
  6. Inte behöver du "skämmas" för dina fina tröjor, Birgitta, och de ser dessutom ut som nya! Jag skulle aldrig i livet ha kunnat åstadkomma något liknande, varken tidigare eller senare i livet. När min brorsdotter föddes i mitten på 60-talet greps jag av övermod och började sticka en babykofta med mössa till, enligt bruksanvisning. Jag knåpade på, men tappade snart geisten när resultatet inte det förväntade. This was not my cup of tea. När hon häromåret fyllde femtio, så funderade jag på att ge henne det halvfärdiga plagget, så hon skulle få sig ett gott skratt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Mariadne! Nej, jag skäms väl egentligen för jumprarna, men som jag skriver är du ju alltid svårt med passformen och det syns inte förrän man sätter på sig jumpern. Men tänk att du har kvar den påbörjade babystickningen! Den skulle brorsdottern nog tycka vara roligt att se.

      Radera
  7. Det var fina tröjor och det var ett läckert garn på den blåa tröjan. Men nu kan man ju återbruka sina plagg och göra ett nytt plagg av dem. Tack för ditt besök på min blogg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju alltid repa upp och göra om, men det är ett himla jobb. Har dessutom jumpern legat i flera år blir det kanske inte så bra.

      Radera
  8. Jag stickade också mycket under 80-talet men jag använde det också. Mycket kastades när vi flyttade till Spanien. Däremot berättade storebror att han har en tröja kvar som jag stickat åt honom, den börjar bli väldigt sliten. Kul att höra, tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att få höra att din storebror har använt tröjan så mycket!

      Radera
  9. Så fint att du har flera stickade plagg kvar. Jättefina och kanske kommer du att använda dem. Men jag förstår att du aldrig stickade något mer åt någon.
    Tyvärr lärde jag mig aldrig sticka i skolan och inte direkt hemma heller. Hade inget intresse av det. Men mamma och mormor stickade så en hel del vantar, koftor och tröjor har jag kvar och som jag verkligen uppskattar. Ler när jag läser om trenden och stickning på 80-talet. För då hängde jag på. En kollega i skolan förbarmade sig och tränade med mig. Och jag stickade i angoragran ett bakstycke till en kofta. Hin stickade klart den. Hur som helst blev den jättefin och jag använde den i många år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du kunde uppskatta det som din mamma och mormor stickade. Det var säkert fina saker. En jumper i angoragarn låter underbart, även om du fick litet hjälp på traven.

      Radera
  10. Förstår att du inte vill sticka när tröjan bara dög till biltvätt:) Stickade tröjor är både fint och skönt! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia. Hoppas du också får en trevlig helg!

      Radera
  11. Att sticka är yoga för själen

    SvaraRadera
  12. Mycket tålamod men snyggt blir det.

    SvaraRadera
  13. Så skicklig du är på att sticka. Jag har inte tålamod till det utan föredrar virkning som ju inte blir lika snyggt. Snygga garner och färger. Håller med om att det oftast kostar mer än det smakar. Tack för tipset om Sverigesradioplay. Jag har nu fått fart på det. Det är mycket behagligt att lyssna med lurar. Utbudet av intressanta radioprogram är ju enormt. Hoppas du mår bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan väl virkning bli snyggt också. Det beror väl på vad man tillverkar.
      Så roligt att du nappade på tipset!
      Jag mår bra, men tycker naturligtvis att det är tråkigt att inte kunna träffa de yngsta barnbarnen och att inte kunna åka in till stan. Det verkar ju bli långvarigt.

      Radera
    2. Ja det är det verkligen. Det är nästan så man inte kan ta till sig allt hemskt som är nu.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...