15 december 2019

Gems weekly photo challenge - is

Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Sanna, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Denna vecka är ordet is. Fler deltagare hittar man på Sannas hemsida.


Denna bild tog jag för några år sedan i Kungsträdgården i Stockholm. Jag tyckte att den blev så fin eftersom man även kan se snön, som faller. Ungdomarna ser ut att ha roligt! Fast jag kommer ihåg att jag stördes av den skrällande popmusiken. Här borde det vara stillsam valsmusik, som spelas.

26 kommentarer:

  1. Självklart skall det vara stillsam valsmusik. Jättefin bild med snön!

    SvaraRadera
  2. Heisann, stemningsfullt motiv. Siden det bare er unge som er ute på isen, er det kanskje ikke så rart at det er "deres" musikk som spilles. Kunne kanskje være en idé å arrangere seniordag på isen med valsemusikk eller kanskje litt jazz. Frost-musikk må jo være midt i blinken for barna... Go´isdag ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du kanske rätt i. Det är ju mest ungdomar där.

      Radera
  3. Så julfint du gjort det på din sida Birgitta! Is och snö hör julen till så din bild passade verkligen fint in. Underbart är skridskois i storstan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar mitt julpynt! Ja, is passade verkligen bra nu, även om det mest regnar här i Stockholm.

      Radera
  4. Jeg må finne tid til å gå på skøyter i vinter, det er jo så gøy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du kan ta dig tid. Jag åkte mycket skridskor som barn. Det var så roligt.

      Radera
  5. En sån underbar skridsko- och stockholmsbild, Birgitta! Och SNÖ... när får man se det härnäst?! Trist med detta ständiga popskvalande överallt; på Kungsans is borde det vara minst wienervals, i nödfall Evert Taube.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillade bilden. Det var ren tur att det började snöa då jag skulle ta den. Vintern är inte slut än. Vi får nog se litet snö igen skall du se.

      Radera
  6. Det var verkligen en mysig bild. Nu finns ju isbanan även i år, men det regnar ju hela tiden så... mycket finare med snö.
    Med tanke på att det nästan uteslutande är unga människor som åker skridsko på banan är det nog inte så lyckat med valsmusik. De vet nog inte ens vad en vals är;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår det nu. Ungdomarna tycker det väl är häftigare med popmusik, men vals borde vara lättare att åka till om man nu vill "dansa" fram.

      Radera
  7. Det ser verkligen mysigt och väldigt juligt ut med skridskoåkarna. Jättefin bild och så klart ska det vara stillsam musik till en sådan tillställning.

    SvaraRadera
  8. Så mysigt det ser ut, rena julstämningen! Musikvalet är kanske rätt för en yngre publik medan vi lite äldre hellre skulle skrinna fram till valsmusik.
    Så fin du har gjort din header!
    Ha det gott och GOD JUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina vänliga ord, Violen! Jag önskar dig också en riktigt GOD JUL.

      Radera
  9. En blåsig skridskodag =) Mycket fin bild, perfekt avslut på årets tema. God Jul & Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, LillaSyster. Jag önskar dig också en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR.

      Radera
  10. Så fin bild, som en vinter ska vara och visst håller jag med dig ang musiken :)

    SvaraRadera
  11. Först vill jag säga att din julheader är så fin! Och sen vill jag säga att jag gillar isbanan i Kungsan, tyvärr förekom det inte att den spolades under de år jag jobbade i det kvarteret, då hade jag nog ägnat mina lunchraster åt en och annan piruett! God Jul till dig där på öjn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Paula. Jag är mycket glad för min julheader. Det är min dotter som gjort den. Jaså minsann, du har jobbat här i Stockholm och till och med i detta kvarter. Vill passa på att säga att jag är ofta inne och tittar på din blogg, men har ibland problem med inloggningen för att kommentera.

      Radera
  12. Här har man också spolat på ett av våra torg. Undrar hur länge isen kan vara kvar när regnet bara öser ner dag efter dag.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Stare Ström. Vintern kommer nog skall du se.

      Radera
  13. Roligt att se den fina bilden som påminner om gången tid. Häller helt med dig om att det borde vara stillsam valsmusik i stället. :-)
    Ingrid som önskar dig en god fortsättning på julen och ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Ingrid! Det är möjligt att du sett bilden tidigare. Jag hade med den i en tidigare grupp, som jag tror vi båda var med i.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...