10 februari 2019

Nya Nationalmuseum - en första rundvandring




Nationalmuseum i Stockholm öppnade igen i höstas efter att ha varit stängt i flera år för renovering.
Jag har besökt museet vid flera tillfällen under vintern.Tidigare, före stängningen alltså,  hade jag bara varit där vid några enstaka tillfällen. Intresset för konst har kommit först nu på gamla dar.

Skall jag vara ärlig så har jag haft fullt sjå bara med att lära mig hitta. Jag laddade ner museets app, Nationalmuseum Visitor Guide App, men den återkommer jag till senare, då jag skaffat mig en överblick.
Jag insåg snabbt att det enda raka var att hämta den lilla kartan, som finns i informationsdisken och ta mig till översta våningen och börja där.
Med kartan i handen började jag besöka de rum, som innehåller konst från 1500-talet för att sedan fortsätta till 1600-talet.

Kristus bespisar folket av Lucas Cranach d. ä. (1472-1553) u.å.

Vasco da Gamas återkomst vävd tapet  av Jean Grenier och/eller Arnould Poissonier  1500-talet


Fat med fågelfångst 1580-1600 majolika


Flicka i ett fönster, Kökspigan, av Rembrandt 1651

Flötspelande pojke av Judith Leyster tidigt 1630-tal


Stilleben med körsbär av Ossias Beert tidigt 1600-tal

Två små hundar av David Klöcker Ehrenstrahl ca 1650
Kabinettskåp med figurscen från 1600-talet av okänd konstnär

Som ni säkert har läst i tidningen har museet nu gjort så kallade tidslinjer, vilket innebär att man inte visar målningar på ett ställe, konsthantverk på annat ställe osv, utan istället samlar flera kategorier från samma tid tillsammans. Väggarna har fått färger, som framhäver allt på ett läckert sätt och dagsljuset utnyttjas bättre. Men det är ganska trångt, några tavlor hänger alldeles för högt upp och spotlamporna bländar.

Museet har en hemsida , där jag lyckades boka in mig på två temavisningar.
Jag skall fortsätta att gå runt fler gånger i museet, lämna kameran hemma och bara njuta av konstverken.



5 kommentarer:

  1. Har inte varit högst upp än men ska gå dit nästa gång jag besöker Nationalmuseet. Roligt att se de vackra tavlorna på dina bilder. Det var en stor upplevelse när jag besökte museet förrförra gången jag var i Stockholm. Så fantastiskt vackert med denna blandning av konstverk och konsthantverk med de målade väggarna i bakgrunden.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville ju följa konsten kronologisk, så därför började jag längst upp. Fortsättning följer...

      Radera
  2. Jag valde samma strategi som du vid mitt första besök, och började i salarna högst upp för att arbeta mig neråt i huset. Men vid 1700-talet hade jag kroknat, och måste retirera till kaféet längst ner. Det var bara för mycket att ta in vid ett och samma besök! Annars är tidslinjerna en bra och fungerande idé, man får ett bättre sammanhang i de olika epokerna. Håller annars med om att tavlorna hänger för högt och tätt, och ibland i dålig belysning. Men riktigt läckra färgval på salarnas väggar! Självklart är 1700-talet gult!

    Läste i DN att Nationalmuseum är bekymrade för det enorma intresset och vad det kostar. Varje odebiterat besök kostar museet 60 kr. Få se hur länge de kan hålla öppet utan att kompenseras. Själv skulle jag gärna betala en slant för att slippa stå i kyla och blåst i kön utanför.

    /Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du kroknade vid 1700-talet. Man orkar ju inte med hur mycket som helst på en gång. Det är bättre att gå tillbaka och fortsätta en annan gång. Jag läste också om deras problem i tidningen. Måste vara frustrerande att arbeta för att nå många och då få problem med ekonomin. Jag är också beredd att betala om det behövs för att de skall kunna hålla en hög nivå. Jag lyckades komma med på två temavisningar, som var gratis. Nu tar de betalt för dem.

      Radera
  3. Ja, i stället för en sammanhållen inträdesavgift med "allt i ett", så finns det risk att museet kommer införa "smygdebiteringar", som t ex avgift för visningar och föreläsningar, kanske för användandet av klädskåp och toaletter etc. Otympligt och inte riktigt hederligt för besökare, inställda på gratis-doktrinen.

    SvaraRadera

Den färgglade Matisse

Den franske konstnären Henri Matisse levde 1869 - 1954. Han hör till en av mina favoritkonstnärer. Han var en ledande gestalt inom den konst...