17 maj 2020

Gems weekly photo challenge - FÅR

Elfviks gård på Lidingö är öns enda kvarvarande lantbruk. Gården är öppen för allmänheten och det är ett trevligt utflyktsmål.
Här finns massor av djur: får, grisar, hästar, höns, kaniner och getter. I anslutning till gården finns också butiker, restaurang och kafé.
Fåren är av rasen Gotlandsfår. Bilderna är alldeles nytagna. Många lamm föddes förra veckan och har nu kommit ut på grönbete tillsammans med tackorna.





Får jag lov, säger man då man bjuder upp någon till dans. Jag är inte ute och dansar längre, men har många fina minnen från den tiden man var ute och roade sig. Så här kunde det se ut, då man tittade upp mot orkestern. Bilden är tagen från nätet.


Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Susanne, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Under 2020 kommer orden vara homonymer, dvs ord som stavas och uttalas lika, men kan ha olika betydelser. Denna vecka är ordet FÅR.
Fler deltagare hittar du på Susannes hemsida.

19 kommentarer:

  1. Mysigt med får och små lamm! Borde vara ett ställe som barn tycker om.
    Visst går tankarna till dans när man hör frasen "Får jag lov". Det är länge sedan jag svängde om till dansmusik, känner inte för det längre.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,det är ett populärt utflyktsmål både för vuxna och barnfamiljer.

      Radera
  2. Vad trevligt att få komma med hit till Elfviks gård och se fåren och de vackra gröna omgivningarna. Var nu länge sedan jag var här så visst är det dags för mig här med ett besök. Fin tolkning och vackra bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen ut till Lidingö! Det är som allra vackrast just nu.

      Radera
  3. Så gulligt med lammen, ser ut som att det är ett till på väg där. Tackan ser rätt rund om magen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på den sista bilden är det faktiskt inte den tackan, som är mamma till lämmen bredvid, fick jag veta då jag frågade. De lammen har ingen mamma utan matas med flaska. Det är därför de är just i denna lilla inhägnad.

      Radera
  4. Här väcker du många minnen hos mig. En f. d. kollega till mig bodde på Lidingö, och när vi bestämde långluncher ibland körde vi ut till just Elfviks gård och åt en superb lunch. Tack för de minnena:-)

    Jättefina bilder och dessutom nytagna. Bra jobbat där:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP! Roligt att höra att du besökt Elfviks gård. Ja, de har en fin restaurang där.

      Radera
  5. Här var det gott om "svarta får", men så gulliga! Även jag har fina minnen från Elfviks gård, där min f.d. svärmor växte upp under 1910- och -20-talet. Synd att det är för långt att cykla dit från stan, men det går väl fortfarande en busslinje dit ut. Fina bilder!

    Tänk att artiga unga män sade "får jag lov?" när de bjöd upp. Det om något visar väl hur "gammal" man blivit med sådana minnen.

    /Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att du talade tidigare om att din fd svärmor växte upp på Elfviks gård. Så intressant.Jodå, det går buss dit ut.
      Jag undrar vad herrarna och i bland även damerna säger nu för tiden då de vill dansa. Jag måste fråga någon ung person.

      Radera
  6. Mjuka o goa, både som djur och garn

    SvaraRadera
  7. Så fina gutefår de har på den där gården och lammen är helt bedårande. Vi sålde en hundvalp till en fårbonde i Småland som också har Gotlandsfår. Omkring där jag bor är det vanligast med de ljusa fåren, vilken ras de är det vet jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det väl gulligt med får. Men man får vara försiktigt om man har hund med sig när man närmar sig en tacka med lamm. Nu var de tur nog inhägnade.

      Radera
  8. Det är fint på Lidingö, jag har varit där väldigt lite så jag skulle nog kunna upptäcka en hel del där.

    SvaraRadera
  9. Heisann, en koselig tid nå med små lam som hopper i enga!

    SvaraRadera
  10. Vilken fin fårhage, sjöutsikt har dom också :)

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...