12 november 2017

Gems weekly photo challenge - KONST

Förra veckan besökte jag en intressant utställning på Waldemarsudde. Den heter Form och färg - André Lhote och svensk kubism. Jag tog några bilder.

André Lhote Eloge till geometrin

Georg Pauli Badande ynglingar

Gösta Adrian-Nilsson Stockholm från ateljén

Lars Gynning Mon jardin (väv)


Olle Baertling Paris


Siri Derkert Nature morte


Torsten Jovinge Felicité Menton


Jag deltar i en grupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Sanna, som dirigerar den gruppen genom att ge oss ett ord att tolka med bild och text. Denna vecka är ordet KONST. För att se övriga bidrag, gå in på Sannas hemsida.

25 kommentarer:

  1. Härliga bilder du fångat! Även om alla var bra så tyckte jag nog bäst om Lars Gynning Mon jardin (väv), den skulle jag inte ha något emot att arrangera på väggen någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också väldigt förtjust i vävar. Har själv en hemma, dock inte av Lars Gynning.

      Radera
  2. Jamen - vilken tajming alltså! Undrar om du hade fotoutmaningen på näthinnan där;-) Min favo här är helt klart Gösta Adrian-Nilsson's Stockholm från ateljén. Vilken tavla!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kanske var så att jag tyckte att denna utställning kunde vara något att visa litet från.

      Radera
  3. Genomgående vackra och intressanta bilder! Översta bilden av André Lhote blir min favorit! Gillar enkla distinkta linjer.

    SvaraRadera
  4. Dit borde jag ju ta mig. Tycks vara många höjdare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart sevärd. Jag rekommenderar dig att gå på visningen. Det var en mycket duktigt kvinna som visade och förklarade.

      Radera
  5. Kul att få se lite av utställningen som verkar ha flera intressanta och fina konstverk.

    SvaraRadera
  6. Så roligt att få se olika konstverk från utställningen. Det är fascinerande hur olika konst kan vara.

    SvaraRadera
  7. Tack för att jag fick komma med hit. Har i tankarna varit på väg till Millesgården men det har stannat där. Har läst och utställningen och sett lite på tv från den.
    Väldigt fina bilder! Roligt med blandningen och jag fastnnade speciellt för Lars Gynning och "Mon Jardin" och Olle Baertling, "Paris".
    Önskar dig en fin fortsatt vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Det fanns många andra fina tavlor också.

      Radera
  8. Waldemarsudde är en favorit hos mig. Var där senast i somras. Förra besöket i Stockholm för två veckor sedan gav inte tid till att se denna utställning vilket jag gärna velat. Tack för att du delade med dig nu har jag sett lita av den ändå. Jag gillar mest Gösta Adrian Nilssons Stockholmsbild!

    SvaraRadera
  9. Den här utställningen bara måste man se om man har möjlighet. Enormt fint urval av konst du har komponerat. Man kan passa på att se Annika Ekdahls textilutställning som pågår samtidigt på Waldemarsudde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en fin utställning. Jag passade på att få en visning av en mycket duktig guide. Tyvärr fanns det inte tid till något annat. Måste hem till hunden!

      Radera
  10. Underbara tavlor! Jag blev nostalgisk när jag såg Mentontavlan eftersom jag tillbringade några somrar där på 50-talet med mina föräldrar och min bror. En stilla undran bara. Har de hävt fotoförbudet på Waldemarsudde? När jag var där för några år sen såg de noga till att jag inte fotade.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående eventuellt fotoförbud: Möjligen att det hävt det. Jag brukar vara mycket noga med att kontrollera hur det är med fotografering. Ingen skylt och guiden sade inget då jag fotograferade.

      Radera
  11. Många fina tavlor, gillar GAN jättemycket!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Vackra tavlor och en GAN skulle jag gärna ha på väggen om jag hade råd :)

    SvaraRadera
  13. Verkligen massor med snygga tavlor! WOW!

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder! Gillar nog den första bäst!

    SvaraRadera
  15. Tack alla för era vänliga kommentarer.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...