16 april 2016

Lördagsbloggen - Färger


Tema för veckans lördagsblogg är - färger.
Det första jag kommer att tänka på är färgcirkeln. Jag har under åren, litet av och till, försökt mig på att måla akvarell. För alla, som skall syssla med någon form av kreativt arbete, där färger ingår är det viktigt att lära sig färgcirkeln.



På Wikipedia beskrivs färgcirkeln på följande sätt:
Färgcirkeln är en cirkel, som delats in i ett antal sektorer, som representerar varsin färgton.
Primärfärgerna är blått, rött och gult. Sekundärfärgerna är grönt, orange och violett. De uppstår genom att man blandar vissa primärfärger.
Kontrastfärger kan man säga är en färgs motsatsfärg. De ligger ofta mitt emot varandra i en färgcirkel.
Varför skall man nu känna till detta? Jo, en av anledningarna är att när kontrastfärger hamnar nära varandra, så förstärker de varandras lyskraft.
Ja, det finns mycket mer att berätta om färgblandningar, men jag skall inte gå in på det här.
Nedan visar jag den provkarta jag gjorde på en av mina första lektioner i akvarellmålning. Jag har blandat olika färger med varandra och noga skrivit upp vilka färger, som ingår i varje blandning. Syns litet dåligt, eftersom jag skrivit med blyerts.




Jag gick en make-up-kurs för några år sedan. I den ingick en färganalys. Jag fick veta att jag är sommar och skall ha kalla färger. Gärna svala och mjuka med blå undertoner. Övriga lämpliga färger är grått, ljusrosa, lila, vinrött, bladgrönt, off white och kakao. Jag fick veta att jag inte bör ha gyllenbrunt, orangerött eller gulgrönt. Helst inte svart och vitt.
Allt detta gjorde att jag blev mer uppmärksam på mitt klädval. Naturligtvis följer jag inte detta slaviskt. Jag tycker till exempel att en vit jacka på sommaren är helt OK, om man är litet solbränd.
Nedan kommer en bild på den nya sommarstassen. En vit jacka och ljusbruna bomullsbyxor.





I dagens morgontidning är det ett reportage om gamla filmklassiker, som skall  bli som nya på bio. Några av de filmer man kommer att visa är Kieslowskis "Trikoloren"-trilogi: Den blå filmen, Den röda filmen och Den vita filmen. Dessa filmer hör till mina absoluta favoriter.








Min blogg ingår i en grupp, som kallas Lördagsbloggen. Värdinna för april månads teman är englundskan med bloggen Livsrummet .

4 kommentarer:

  1. Men jag blir lite fundersam, ser vi samma sak när vi tittar på en färg? Jag ser ju olika nyanser med vänster resp. höger öga, hur ska jag då kunna tro på att andra ser samma färg(er) som jag?

    SvaraRadera
  2. Kul att se din färgblandningssamling! Och intressant att så pass många av blandningarna har sånt där "bett", alltså består av (minst en) färg som ger skarpa konturer när de torkar. Mycket användbart om det var skarpa konturer man ville ha. Men förödande där man vill ha mjuka övergångar!

    Kieslowski-filmerna har jag ju inte sett – bra tips att köpa/hyra till sommarens regnkvällar!

    SvaraRadera
  3. Spännande med färger. Få saker gör en så medveten om färger och hur de fungerar när man blandar egna nyanser. Men roligt är det som sagt. Men vi är nog inte få som har hamnat i hinkvis med färg när man fått en för stark blandning och ska försöka "spä ut den" utan resultat och man står där med fem liter färg när man ska måla en liten pall eller nåt. :-:

    SvaraRadera
  4. Min djupaste beundran inför alla som klarar att jobba med akvarell! Jag gick en kurs i färglära för en av våra duktiga kolorister för många år sedan. Vad som förundrade mig var att han, som visade så många vackra exempel i konsten och förklarade så bra, själv var klädd i helsvart. Jag blev så upptagen i tanken av psykologiska funderingar om varför. Många konstnärer jag mött klär sig i helsvart medan deras alster kan explodera av färg.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...