2 april 2016

Lördagsbloggen - Förpackning


Tema för denna veckas Lördagsblogg är - Förpackning

Jag är väl inte den enda, som ofta retar sig på alla dessa förpackningar, som man har så svårt att öppna. Pillerburkar, vars lock är så hårt limmade, att man undrar om man skall behöva ta till en slägga för att komma åt pillren.
För att inte tala om dessa förpackningar med en liten flik, som man naturligtvis lyckas slita loss utan att för den skull ha fått upp förpackningen.
Flaskor med rengöringsmedel, som har så hårt fastskruvade lock, att man måste hämta en tång för att få upp dem.
Syltburkar förstås, men där har man lärt sig att bända med en smörkniv och få ut litet luft innan de går att öppna.
Jo, jag vet. Det finns burköppnare att köpa, men det har bara inte blivit av.

Bild från nätet
http://www.powerofprint.se/wp-content/uploads/2011/04/wrap-rage.jpg

Men så finns det vackra och trevliga förpackningar, som innehåller en present eller kanske något man beställt på nätet. Förpackningar som dessutom, bokstavligt talat, kan återanvändas!

Systempåse med en flaska gott vin


Tovad miniatyrhund till dockskåpet. Beställd hos Silvertova.



Japansk paketinslagning är något som alltid fascinerat mig. Det ordnas ibland kurser i detta hantverk.


Japansk paketinslagning
 http://julform.se/wp-content/uploads/2011/12/origami_stor-e1323189475205.jpg

Min blogg ingår i en grupp, som kallas Lördagsbloggen. Övriga deltagare syns i högra spalten. Värdinna för april månads teman är Livsrummet.

10 kommentarer:

  1. Jag ha en hel bok om japansk emallagedesign, Det är så imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Har du prövat att göra något också?
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Vilken fullständigt oemotståndlig liten tovad vovve i sin fina miniask! Ser fram mot nya rapporter om hur ditt dockskåpsprojekt fortskrider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den söt! Rapport om dockskåpet kommer att dröja litet. Nästa mässa är inte förrän i oktober. Jag väntar kanske med att handla tills dess.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  3. Dagens skratt, den där lilla grabben... Vilken bild! Sådär känner jag mig verkligen när en förpackning har förändrats och blivit barnsäker eller bara ändrats ändå och man inte har en aning om hur man bäst ska ta sig in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är han väl gullig!
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  4. Ibland tror jag att barnsäker betyder att man ska ta ett barn till hjälp för att få upp förpackningen. Titta på en unge som öppnar en present! Snacka om våld! Här lönar det sig inte att göra vackra inslagningar. Tänker ibland på hur i min barndom man försiktigt öppnade paket för att kunna återanvända papperet.

    SvaraRadera
  5. De där japanska konstverken till paket borde ju aldrig få öppnas! Bilden du hittat är ett fynd (om än stulet ...)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst, men jag anger ju länken till bilden.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  6. Hej Birgitta!
    För att inte tala om segt presentsnöre...
    Jag har ny blogg som är lösenskyddad (tidgare fritidochtankar). Maila mig på matfreaket@gmail.com så skickar jag ett till dig.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...