16 november 2014

Dans med Lilian Runestam

Dansen är något som alltid betytt mycket för oss människor. Musiken och rörelsen ger kraft och glädje.
Jag dansade balett som barn och tyckte att det var roligt. Nåja, balett kan man kanske inte kalla det. Det kallades plastik, vill jag minnas. Idag säger vi väl barndans. Mina starkaste minnen härrör från dansstunderna hos Lilian Runestam. Hon var född 1925 och var ledande danspedagog i mitten av 1900-talet och hade en dansskola på Östermalm. Hon var inspirerad av bland andra Isadora Duncan och tyckte att det var mycket viktigt att föra in dansen tidigt i barnens liv. En del i detta var rytmisk lek som innebar att barn i förskoleåldern fick undervisning i en kombination av rytm, musik och rörelse.
Lilian Runestam hade flera TV- och radioprogram för barn och introducerade även spansk dans i Sverige. Hon arbetade också flera år som lärare på olika institutioner. Hon kom senare att bli rektor för Danshögskolan. Hon avled 1988 och hade då inrättat ett stipendium vars årliga avkastning går till barndanspedagoger.



Lilian Runestam med två elever. Bilden är förmodligen tagen någon gång på 1950-talet.                           Foto: Dansmuseets arkiv

Här får jag min första dansklänning uppsydd. Den skulle bli likadan, som på ovanstående bild. Bilden är tagen ca 1953








Lilian Runestam i mogen ålder. Foto: Dansmuseets arkiv


En del av materialet till detta inlägg har jag fått på på Dansmuseets bibliotek. Ett inlägg om detta museum kommer senare i vinter.



1 kommentar:

  1. Dansmuseet har jag kvar att besöka. Kanske blir det nästa gång jag åker upp och hälsar på barnbarnen.
    På Lilla Akademien där Casimir går i första klass och där Caspar går i skolans lördagsverksamhet finns det dans på schemat varje vecka. Nästa år är det dags för den lilla fröken Clarissa att börja i lördags- och söndagsverksamheten - då har hon fyllt fyra på sommaren. Så i Mirrfamiljenn är inte någon av barnen främmande för att dansa, även om det inte innebär en massa övningar vid balettstången utan är mest på lek.
    Där är det också viktigt vilka kläder barnen ska ha när de dansar, svarta trikåer och linne för pojkarna och balettkjolar för flickorna. Och så speciella dansskor förstås...
    Kram från Ingrid.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...