12 maj 2017

Besök i en dockskåpsverkstad





För några veckor sedan fick jag möjlighet att besöka Eva Malmsten, som har en dockskåpsverkstad i centrala Stockholm. Hon kallar den sin Dockskåperia.
Eva har mångårig erfarenhet i branschen. Hon tillverkar miniatyrer till dockskåp och tittskåp. Hon använder huvudsakligen återvunnet material. Det kan vara gamla pappersförpackningar, glasspinnar, utrangerade smycken och mycket annat som man har i ett hem. Självklart behövs sedan en del verktyg och lim.
Eva har givit ut flera böcker i ämnet, den senaste heter I min lilla värld av miniatyrer.
Ibland ordnas kurser och det var en sådan kurskväll jag fick möjlighet att göra ett besök.
De reflexer som uppstått på en del av bilderna beror på att flera av miljöerna var täckta av plastfilm.

Eva visar upp sin senaste bok

Kursdeltagare









Lampor, en del tillverkade av deodorantkulor

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Javisst är det fina saker! Hälsningar Birgitta

      Radera
  2. Väldigt kul att se. Väntar med spänning på bilder och presentation av ditt eget skåp?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen dags för ett nytt inlägg om mitt dockskåp. Ser just nu att jag inte skrivit något sedan augusti 2016! Det beror på att det inte hänt så mycket. Har inte haft tid. Nu framåt sommaren får jag mer tid och skall se till att det blir litet nya saker att visa upp. Det är ju så att man gärna suger på det hela. Man vill nog inte att det skall bli färdigt...

      Radera
  3. Ja vi pensionärer har fullt upp. Jag har ju skaffat mig en liten trädgårdstäppa på gamla dar. Har nästan svårt att hinna med allt. Så länge man får vara frisk och tycker att det är roligt är det OK. Förstår att dina konststudier tar mycket tid. Men när det än blir skall det bli så intressant att få se dockskåpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tid tar man sig ju. Det är ju snarare fråga om prioritering. Trädgårdstäppan måste vara urkul att hålla på med.

      Radera
  4. Nej men oj vad roligt. Fantastiskt fina bilder du fått till och jag blir nu riktigt sugen att göra ett besök på denna lilla verkstad nästa gång jag är i "stan". Tänka sig att hålla på och göra så mycket smått och av återvunnet material dessutom. Imponerande. Säljer hon också där eller bara utställning? Jag gav ett dockskåp av enklare modell till mitt lilla barnbarn Astid 2,5 år i julklapp men där finns inte några sådana fina möbler förstås. Köpte på Tradera det mesta. Nu väntar vi bara få se ditt eget dockskåp när tiden medger för dig. Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade inlägget. Nej, hon säljer inget. Jag är dock inte säker på att du kan komma på besök. Det är litet privat. Hon hyr en lokal i en källare för förvaring av alla sina saker och håller också kurser där. Eva och jag är bekanta genom en grupp på Facebook.

      Radera
    2. PS Vonne. Jag borde ju ha sagt att Eva Malmsten skriver och ger ut böcker i ämnet.

      Radera
  5. Otroliga små miniatyrer, både människor dvs. dockor och prylar, möbler och allt. Man måste vara både kreativ och fingerfärdig för att få till det. Jag ägde aldrig ett dockhus som barn, hade kamrater som däremot hade det, men dockor överlag lockade mig inte så mycket. Jo klippdockor, dem gillade jag bäst. Jättefina foton på verkstan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klippdockor gillade jag också. Det var ju så enkelt att rita kläder till dem.

      Radera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...