8 november 2013

Galleri fredag - symmetri

Galleri fredag består av en grupp bloggare, som varje fredag publicerar varsitt inlägg under ett gemensamt tema. Bilderna ligger i fokus. November månads värdinna är Channal. Denna veckas tema är symmetri.
Jag tittar i Wikipedia och hittar en lång artikel om symmetri. Det är ett begrepp som förekommer inom flera vetenskaper, såsom geometri, matematik, fysik, kemi och biologi.
Mina bilder håller sig dock inom ramen för det som vi tänker på i dagligt tal beträffande symmetri.

Jag hade flera bilder i mitt album, som passar bra till dagens ämne. Först bilden av ett korvträd, som jag tog, då jag var i Tanzania.





Därefter kommer två bilder , som jag tog på en resa i Portugal. Vi stannade en dag i Porto, som är en otroligt vacker stad med många sevärdheter. Jag tog dessa bilder på bokhandeln Livraria Lello. Den ena bilden är på fasaden och den andra bilden föreställer interiören. Bokhandeln är Portos äldsta bokhandel och anses vara världens vackraste bokhandel. Den finns med på UNESCO:s världsarvslista.






3 kommentarer:

  1. Åh, älskar sista bilden! Den bokhandeln skulle jag mer än gärna vilja besöka!

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker bokhandel. Så läcker! Den är verkligen symmetriskt ritad! Cool!

    KRAM Anna

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...