16 mars 2020

Virustider


Jag hörde någon få frågan "hur har helgen varit?" Svaret var "tråkig, men det är lättare när man vet att det är fler, som har det tråkigt". Tja, så kan man se det också.
I den bloggrupp jag är med i, är veckans tema HOPP. Det passar verkligen bra, som tiderna är nu.
Det känns kusligt, nästan overkligt med denna pandemi, som sprider sig över vår jord. Men hoppet är ju det sista, som lämnar människan, sägs det.
Själv tillhör jag riskgruppen eftersom jag är över 70 år. Däremot har jag inga underliggande sjukdomar, men jag är ändå försiktig för att inte riskera att smittas. Jag har fått många återbud från aktiviteter, som jag skulle delta i och har också flyttat fram en del saker jag planerat att göra på egen hand.
Jag har under helgen noga följt nyheterna, främst i Dagens nyheter. Som pensionär har man ju gott om tid att läsa tidningen och även följa en del rapportering på nätet.
En webbsida som är bra att titta in på är krisinformation.se
För att ingjuta hopp har många institutioner försökt att anpassa sin verksamhet. Många evenemang är naturligtvis inställda, men en del har kommit på att man kan sända sina program på webben. Vår egen kungliga opera lade redan för några veckor sedan ut en playfunktion, som gör att man kan ta del av en vissa föreställningar direkt på webben. Jag har däremot inte hittat någon inställning för att casta programmen, men det kanske kommer så småningom.
Wiens statsopera, som ställt in sina föreställningar tills vidare, erbjuder också möjlighet att se 
opera live. Så vitt jag kan förstå, gratis tills vidare.
Man kan också passa på att ta del av Nationalmuseums bildarkiv. 
Ytterligare ett tips, speciellt för oss, som drabbas av inställd resa, är att titta in på Fantasiresor.se.
Avslutar med en målning av Carl Larsson, som får illustrera hopp i vattnet. Färgåtergivningen är dock tyvärr dålig.




Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Susanne, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Under 2020 kommer orden vara homonymer, dvs ord som stavas och uttalas lika, men kan ha olika betydelser. Fler deltagare hittar du på Susannes hemsida.

20 kommentarer:

  1. Bra att kunna se det positiva också i dessa virustider! Vi får anpassa oss till det som sker och göra så gott vi kan och hoppas att läget inte blir alltför allvarligt! Vilken skön bild du visar!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Visst är det som händer just nu som i värsta skräckfilmen. Trodde aldrig att något sådant skulle kunna hända, och absolut inte under min livstid.
    Läste förresten alldeles nyss på en blogg att Svenska Regeringen funderar på att sätta alla 70-plussare i karantän. Inte mycket till hopp här inte;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har ju nästan hänt nu. Vi 70plussare är ombedda att hålla oss undan så mycket som möjligt.

      Radera
  3. Visst är det en väldigt speciell situation vi hamnat i.
    Något de flesta av oss inte kunnat föreställa sig.
    Hitchcock hade kunnat få uppslag för kommande skräckfilmer....
    De gäller att göra det bästa av situationen. Tur det finns internet!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, datorn är otroligt värdefull. Dels få att få information och dels för förströelse.

      Radera
  4. Tenkte som Beppan over her, så godt vi har internett! Og for de som liker å se tv er det filmer hele døgnet! Hadde nok følt oss enda mer isolert om dette hadde skjedd på 60-tallet! Enn så lenge kan vi i det minste lufte hunden. Ellers er det meste stengt her hos oss, bortsett fra matbutikkene. Jeg er syk og har ikke sett barn og barnebarn på snart tre uker. Det er ille. Savner dem veldig. Vet ikke om det er corona, for det er jo nesten ingen som blir testa lengre. De har ikke nok tester. Fikk bare beskjed om å holde meg vekk fra de jeg ikke bor i samme hus som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att få komma ut och promenera med hunden känns som en lyx. Jag kommer inte heller att få träffa barn och barnbarn på länge. Vi kommunicerar via Messenger. Hoppas du snart blir frisk!

      Radera
  5. Visst är det skönt att veta att man inte är ensam med eländen men det var ändå en lite opassande kommentar.

    Ja, hoppet var det som blev kvar i Pandoras ask innan locket smälldes igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste våga skoja litet också i dessa tider. Det är ju ett sätt att lätta på ångesten.

      Radera
  6. Jättefin bild som illustration till veckans tema. För mig är livet som vanligt, inte det minsta tråkigt. Jag är sällan ute på några aktiviteter eftersom jag har så mycket att göra hemma. Det är många projekt som jag borde ta itu med men som jag inte hinner med. Jag håller mig hemma och är tacksam just nu över att jag bor på landet där jag sällan möter någon när jag är ute och går. Man får dock hoppas att pandemin snart är över så att livet kan återgå till det normala. Jag är inte orolig för mig och maken men för familjerna i Stockholm med barnen som fortfarande går i skolan är jag ständigt orolig.
    Ha det gott önskar
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att höra att du har det bra och att du kan sysselsätta dig på ett vettigt sätt. Jag är inte direkt orolig för barnbarnen, men tycker det är tråkigt att jag inte kan träffa dem.

      Radera
  7. Så trevligt att få se bilden av de urgamla symbolerna för Tro, Hopp och Kärlek! Är det ett smycke eller en nyckelring? Så länge man inte drabbats av coronaviruset är det ju läge att ta itu med alla trista saker hemma som man skjutit upp. Städa bland gamla papper, rensa i garderoben, putsa skor etc. Men handlar mat gör jag själv, dock inte i stora köpcentra. Jag hör till de yngre i mitt hus, så jag borde snarare erbjuda hjälp än att be om egen. Bra med hund- och friskvårdspromenader nu; det stärker immunförsvaret. Take care!
    Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat vet jag inte. Lånade bilden från nätet.Ja, än så länge har man väl kunnat sysselsätta sig , men om detta blir mycket långvarigt blir det nog rätt tråkigt. Tur att man kan vara ute mycket.

      Radera
  8. Viktigt är att ha hoppet kvar och att bättre tider kommer. Tycker du gjort en fin och hoppfull tolkning av veckans temaord och det gäller att hitta på trevligheter trots att det just nu är ganska tråkiga tider.
    Ska gärna titta in på operans sida och även i Nationalmuseums bildarkiv. Saknar just nu olika kulturella evenemang men traskar runt i Stockholm och fyller på med lite repetition av historia.
    Ha det så bra du kan och var rädd om dig-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte. Jag har varit inne på din hemsida och titta på de fina vandringarna.

      Radera
  9. Det är verkligen en underlig tid just nu och vi får inte tappa hoppet. Du löste temat bra och vi får ta tillvara det som erbjuds istället för att vara ute och riskera att smittas eller smitta någon annan. Ha det bra och jag hoppas helgen blir lite mindre tråkig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helen! Det var i och för sig inte jag, som hade tråkigt utan jag citerade någon annan. Själv har jag lyckats få tiden att gå. Som pensionär är man van att sysselsätta sig själv.

      Radera
  10. Du fick till en dagsaktuell tolkning.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...