30 maj 2023

En tisdag i slutet av maj





Som jag tidigare berättat så arbetar jag som värdinna på Lidingö museum, vilket innebär att jag är där några timmar ett par gånger månaden i samband med att museet är öppet. Under våren har jag haft ytterligare en uppgift - jag har hjälpt till att städa och sortera museets boksamling. Det är en fin liten lokalhistorisk samling böcker och småskrifter. Nu börjar det se riktigt prydligt ut och blir lättare att hitta bland böckerna. 


Senare på dagen var det dags för litet pyssel på balkongen. 
Förutom de vanliga växterna, pelargonier, penséer och hänglobelia, har jag i år planterat en ny växt - en japansk lönn. Hoppas att den skall trivas.
Jag har köpt en del av växterna på nätet från Plantagen. Växterna var helt ok, men man får räkna med en veckas leveranstid. Den japanska lönnen köptes hos Lidl. Det har visat sig att de har faktiskt en hel del fina växter, men det gäller att infinna sig den dag de får leverans.




Jag kommer att vara hemma större delen av sommaren, så balkongen är mycket värdefull. Jag sitter ofta där och läser och då behöver jag ibland solglasögon. Min optiker visade mig, att det enklaste för mig med progressiva glasögon är, att helt enkelt sätta en par stora solglasögon över de vanliga. Men då ser jag väl inte klok ut, tänkte jag. Men det fungerar! Visst, de är stora, men det stör inte.




Sedan var det dags för kvällspromenad med hunden. Vi brukar gå den vanliga rundan kring Torsberget och denna tid på året är det massor av syrener. Är det inte ovanligt mycket syrener i år? På bilden skymtar även kaprifol. Vilka dofter! Fick veta av en granne att man kan göra syrensirap. Men frågan är om man får plocka syrener på allmän mark. Jag vet inte! Att man får plocka fläder, det vet jag, men hur det är med syrener vet jag inte. 






På kvällen tittade jag på det sista avsnittet av den utmärkta dokumentären om Liv Ullman. Finns på Viaplay.
Sedan gick jag ut på balkongen och spanade in  polstjärnan. Den har lyst så fint i flera dagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...