10 juni 2018

Stockholmsvandring - butiker med anor D.2

I mitt förra inlägg berättade jag om några gamla stockholmsbutiker som fortfarande lever kvar. Här kommer några till:
Buttericks på Drottninggatan sägs var över 100 år gammal. Jojo, där handlade man en del i ungdomen -  alltifrån pruttkuddar till maskeradkläder.



Åströms kappor på Västerlånggatan grundades 1911. I den butiken hittar man underbara kappor, jackor och en del annat.




Gamla stans fisk Mälartorget 21. Stockholms äldsta fiskaffär med anor från 1907.





Folckers snörmakeri Hornsgatan 52 grundades 1890. Bilden är från deras tjusiga hemsida.




Engströms trikåaffär Scheelegatan 5 grundades 1886. Förmodligen Stockholms äldsta trikåaffär. Vilken butik! Där finns allt som man inte hittar i andra butiker. Alltifrån strumpeband till bäddjackor.


Skyltfönster hos Engströms trikåaffär


Skyltfönster hos Engströms trikåaffär

Interiörbild från Engströms trikåaffär


4 kommentarer:

  1. Trevlig fortsättning på presentationer av K-märkta (?) butiker. Inte visste jag att t ex Buttericks var så pass gammal!
    Tack och lov att det fortfarande finns EN kappaffär kvar på Västerlånggatan idag; Åströms har blivit min räddning när jag behövt något i den vägen. Dessutom trevlig och professionell personal.

    //Marie-Anne C.

    SvaraRadera
  2. Tack Marie-Anne! Jo, Buttericks startade 1903 på Drottninggatan, står det på deras hemsida. Javisst är Åströms en bra affär. Det finns ju inte många sådana butiker längre.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant med dessa butiker i denna artikel och föregående. Stort tack!

    SvaraRadera
  4. Roligt att du gillade rundvandringen. Trevlig midsommar, om du nu firar den där i Wales.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...