10 maj 2023

Tessinparken i början av maj

Tessinparken ligger på Gärdet i Stockholm.
På Stockholms stads hemsida presenteras parken på följande sätt:

Parkens södra entré mot Valhallavägen utgörs av ett litet torg med lindar och blomsterurnor. Den södra delen av parken är symmetriskt uppbyggd kring en central axel av planteringar och rader av pyramidekar. Parken ramas in av kastanjealléer och promenadstråk.


Stora öppna gräsytor möter fontändammen i parkens mitt. I nära anslutning till fontänen finns ett kafé med uteservering.



I norr har parken en friare utformning med berghällar och buskar. Här finns en parklek med bollplaner och plaskdamm.
Intill parkens plaskdamm står lekskulpturen Ägget skapad av Egon Möller Nielsen 1951.




Hunden och jag tog en promenad genom parken en dag i början av maj.
Tyvärr har södra entrén blivit ett tillhåll för gubbar, som sitter och dricker öl och annat...



Det är en fin park, men förvånansvärt få blomplanteringar. Rosenbuskarna hade just blivit beskurna, så där kommer det väl nya framemot sommaren.



Men träden är vackra och blommade för fullt. På bilden nedan skymtar körsbärsblommor på en av innergårdarna.


I fontänen och plaskdammen hade vattnet ännu inte kommit igång. Caféet hade tydligen just öppnat och lockade med årets grillpremiär.


Det är många hundägare, som promenerar i parken med sina hundar. Här mötte vi ett hunddagis.

Tessinparken anlades under 1930-talet som en del av Gärdesbebyggelsen. Parken är uppkallad efter Nicodemus Tessin den äldre, hans son Nicodemus Tessin den yngre och sonsonen Carl Gustaf Tessin.

Varje höst brukar man arrangera Bondens marknad. Nedanstående bild är tagen vid ett sådant tillfälle.


2 kommentarer:

  1. Birgitta, du borde göra ett återbesök nu i dagarna då kastanjerna står i blom. En enastående syn! Hälsar Marianne/Marianne från Gärdet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Ja, jag förstod att jag egentligen var litet för tidigt ute. Får se om jag kan ta mig dit någon dag snart. Här där jag bor har vi också några kastanjeträd som blommar nu. Så fint.

      Radera

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog ...