21 maj 2023

Några dagar på Öland



Det är något speciellt med öar, eller hur? I det här fallet är det ju ett landskap med havet som enda gräns. 
I år var det alltså dags att återse Öland, där jag inte varit sedan 1984. Då var jag där med mina två barn. Vi hyrde ett litet hus mitt inne i Borgholm och bodde där två veckor. Vi gjorde dagsturer både till norra ön och södra ön och fick på det sättet se mycket. Jag tyckte att det var otroligt fint och har alltid längtat tillbaka. Här nedan visar jag en bild på barnen med några kompisar framför huset. Ulrika och Mattias står längst till höger. 

Ulrika och Mattias med kompisar i Borgholm 1984

Denna gång åkte jag med en resebyrå och bodde på Halltorps gästgiveri, som ligger strax utanför Borgholm.  Alldeles bredvid låg Halltorps hage med alla sina fridlysta ekar och även det vackra Vida museum & konsthall, som huvudsakligen innehåller konst av Bertil Vallien och Ulrika Hydman Vallien.

Halltorps hage

 Rapsfält med Vida konstmuseum i bakgrunden till vänster


Glaskonst av Bertil Vallien

Ulrika Hydman Vallien

Vi besökte Borgholm och Solliden och gjorde även en heldagstur runt södra Öland, som ju har en storslagen natur. Hela södra Öland med sjömarker, alvarmarker och radbyar är upptagna på Unescos lista över världsarv.

Solliden


Alvar



Vi besökte Ölands örtagård, som har odlingar med över 300 olika krydd- och medicinalväxter, till exempel Blåkullate, havtornsmarmelad och lavendelgelé.




Arontorpsros

Därefter styrde vi kosan mot fyren Långe Jan och Ottenby fågelstation, ornitologernas paradis. Just nu är det väl inte högsäsong. Några fåglar fick jag i alla fall se, men lyckades inte ta någon bra bild. Däremot gick det lätt att ta bilder på fågelskådarna. De står åtminstone still! Det är dem man ser i början av inlägget.

Långe Jan

Ölandssolvända. Ölands landskapsblomma. Finns bara på Öland.


 

2 kommentarer:

  1. Så fina bilder från Öland, en plats som även vunnit mitt hjärta. Har hyrt stuga där under två semestrar på 80- och 90-talet, cyklat och kört bil runt ön. Förstår att du längtat tillbaka dit - det gör jag också. Det vilar en speciell skönhet och stämning över ön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Hoppas att du också får möjlighet att återse denna vackra lilla ö. Jag tycker nog mer om Öland än Gotland. Mer stillsamt på något sätt.

      Radera

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog ...