25 november 2020

Julpyssel



Denna jul blir ju inte allt som vanligt. En del får fira julen med bara några få, en del kanske får fira helt ensam. Hur som helst blir det en del förberedelser. Det skall pyntas, julklappar skall inhandlas, hälsningar skall skickas och naturligtvis skall det lagas julmat.
Själv slog jag på stort och inledde julförberedelserna med att inhandla Scouternas adventskalender. Det är mycket länge sedan jag hade en adventskalender.
På baksidan av kalendern står att läsa att konstnärinnan Aina Stenberg - MasOlle under åren 1934-64 varje år tecknade en adventskalender åt Sveriges Flickors Scoutförbund, som idag heter Scouterna. Årets kalender är ett nytryck av kalendern från 1959.

I år har jag tagit mig tid att göra egna julkort. Jag fick syn på en film på Youtube och blev riktigt sugen. Där visade en kvinna hur man kan göra enkla julkort med akvarellfärger. Jag har ju tidigare försökt lära mig att måla akvarell och hade tur nog mina gamla färglådor kvar. Resultatet blev sisådär. Nu är det ju så att man skickar inte så många julkort längre och de som får några från mig, har säkert överseende...
Det med julgranen skall jag göra fler av. Akvarellfärger gör sig bäst om de får flyta ut litet.  
Jag lägger inte in någon länk till filmen. Sök på Emma Lefebvre, så bör du få upp hennes filmer.


Det är ju ingen nyhet att det finns massor att hämta på Youtube. Även om ni bara blir två personer vid julmiddagen, kan ni väl duka vackert? Jag hittade ett tips på hur man viker servetter och gör bordsdekorationer. Rosen jag visar på bilden är gjord av en tunn kaffeservett och placerad ovanpå en större matservett.
Inte heller här lägger jag upp någon länk. Sök på napkin folding rose. 


Nu under hösten  har jag förfärdigat min andra fotobok. Den innehåller mest familjebilder. Det som är extra trevligt är, att man inte bara får fotoboken tryckt, utan att man också får en länk till en digital utgåva, som man kan skicka per mejl till dem man tror kan vara intresserade.
Jag har i ett tidigare inlägg berättat om den fotobok jag gjort med ett urval resebilder.
http://pensionarenpaon.blogspot.com/2020/02/att-gora-en-fotobok.html

Nu är det dags att gå och baka pepparkakor! Jag har ett recept på enkla pepparkakor, som inte behöver kavlas.http://pensionarenpaon.blogspot.com/2011/11/annorlunda-pepparkakor.html
Lycka till!



6 kommentarer:

  1. Stort tack för ett inspirerande och upplyftande inlägg. Hur jag än försöker har jag just nu svårt att vara kreativ och få saker och ting gjorda. Jag saknar möjligheten att kunna åka in till stan och besöka museer och utställningar samt naturligtvis att shoppa. Skall genast gå in på de sidor du föreslår. Så intressant. Ros dekorationen måste jag försöka göra och kanske skall jag baka pepparkakor. Tänker i alla fall kolla receptet.
    Julkorten är jättefina. Skickligt!
    Var rädd om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva för din vänliga kommentar. Så kul att du blir inspirerad. Ja, rosen var mycket enkel. Servetten bör inte vara för stor och pappret skall vara ganska tunt.
      Ser nedan att du frågar om ugnstemperaturen för pepparkakorna. Jag brukar vara noga med att ange varifrån jag tar recept, men denna gång har jag tydligen missat det. Det är väl så, att står det inget annat, så är det vanlig ugn. Jag har bakat dem själv, som du ser på bilden och jag har vanlig ugn (hade då i alla fall).

      Radera
    2. OK. Tack. Då ställer jag in på vanlig ugn. Pepparkakorna ser goda ut just för att de inte är supertunna. Måste skaffa några ingredienser först, men sedan skall här bakas pepparkakor.

      Radera
  2. Det är jag igen. Angående rumstemperaturen för pepparkakorna. Skall det vara 175 gr vanlig ugn eller varmluftsugn? Tror det skal vara vanlig ugn, men vill kolla för säkerhets skull.

    SvaraRadera
  3. Ett så trevligt adventsinlägg i din blogg, Birgitta! Och inspirerande. Nu är jag i full färd med mitt eget julpyssel och pyntande hemma, och kanske jag lägger upp resultatet i min egen blogg (om jag är nöjd).

    Tallriken med rosservetten är så vacker. Det måste vara något fint gammalt märkesporslin som döljer sig under den?

    Var försiktig i julhandeln, där sprids smittan snabbt! "Inga julklappar" har vi bestämt i år inom den närmaste kretsen.

    /Mariadne

    SvaraRadera
  4. Ja, det vore roligt att få se vad du har åstadkommit. Tallriken ingår i min ärvda servis. Gustavsberg Peking. Jag räknar med att köpa de flesta julklapparna på nätet. Funkar inte det så skickar jag litet pengar.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...