7 november 2020

Samlande


På URplay finns några intressanta föreläsningar från Nationalmuseum.
En av dem handlar om samlande. Ja, det är väl något vi alla känner igen! Vem har inte som barn samlat på apelsinmärken (omslag i silkespapper, som låg runt en del apelsiner förr i tiden), bokmärken och filmisar? Som vuxen kan man sedan fortsätta samla på frimärken och äggkoppar. För en del människor blir det mer exklusiva saker som konstföremål, till exempel.

Då börjar vi närma oss det som föreläsningen handlade om nämligen den typ av samlade som kom på modet under 1500-talet och sedan fortsatte långt fram i tiden. Då kunde mer välbeställda människor samla på saker av olika kategorier: naturalier, konstföremål och föremål från olika vetenskaper. Man ansåg att dessa föremål behövdes för att förstå världen, ge kunskap och att det naturligtvis var statusfyllt att ha dessa föremål. Man skapade ett eget litet universum.


Chamber of Art and Curiosities. Målad av Frans Francken d y 1636.


Så småningom blev det populärt att skaffa sig så kallade kuriosakabinett. Det är fina skåp, som man fyllde med sina exklusiva föremål. På Nationalmuseum i Stockholm finns två kabinettskåp. Jag hade hoppats kunna gå dit och fotografera dem själv, men museet är tillfälligt stängt, så jag använder bilder från deras hemsida.

Kabinettskåp. Okänd fransk konstnär. Utfört 1620-1650. Foto: Linn Ahlgren/Nationalmuseum


Kabinettskåp utfört ca 1650 av okänd flamländsk konstnär. Foto: Per-Åke Persson/Nationalmuseum


På 1800-talet tog museerna över och många föremål blev tillgängliga för allmänheten. På Nationalmuseum finns en speciell barnutställning, som heter Villa Curiosa. Den är delvis uppbyggd med inspiration av ett kuriosakabinett.
Om jag samlar på något själv? Jodå, jag har ända sedan barndomen samlat på porslinshundar. Ja, några är faktiskt i keramik, en är i glas och så är det en snushund i trä. Nu är det fullt på hyllan, så jag tror inte det blir fler.





4 kommentarer:

  1. Hej, vilket intressant och tänkvärt ämne, samlare! Jag har aldrig varit någon samlare, men min mor samlade på ugglor. Jag höll alltid utkik efter ugglor när jag var på resa eller besökte affärer. Din hundsamling är fin och lagom stor. Det betyder att du in av någon samlarmani som många har. En väninna till mig samlar på tomtar, det har helt gått över styr...nu är hela källarförrådet fullt och än har hon inte slutat.Men hon är väl lycklig i stunden...
    Självklart samlade jag på idolkort från tuggummiförpackningar som barn, o bytte med kompisar, men det var ju ändå ett rätt billigt nöje...
    Fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillade inlägget. Ugglor? Ja, det är ju fina fåglar. Det kan naturligtvis bli jobbigt med samlarmani, men om du tror att väninnan är lycklig i stunden så får hon väl hållas.

      Radera
  2. Fina samlarbilder, och alltid roligt att se gamla filmisar! Jag undrar varje gång vart jag gjorde av mina välfyllda filmisbuntar en gång i tiden? Vi som var barn på femtiotalet samlade förstås också på bokmärken, och jag är än idag svag för papper med glitter på. Måste köpa en sådan adventskalender varje år!

    Har samlat på olika porslinsserviser, men nu är skåpen fulla. Tur det!

    Trevlig helg (trots gråvädret över stan)!

    Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan verkligen undra var allt man hade som barn och tonåring tog vägen. Visst, en del finns kvar, men allt annat. Mysigt med adventskalender. Snart är det dags!
      Går man bara ut känner man inte av gråvädret så mycket. Det är ju i alla fall rätt varmt.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...