2 april 2020

Påsk



Anledningen till att vi firar påsk känner alla till. Så den kristna innebörden tänker jag inte gå in på här.
Jag har en bok i min bokhylla, som jag brukar ta fram och titta i ibland. Den heter Trevlig helg och är sammanställd av Margareta Schildt. I boken berättas om våra helger och deras seder och traditioner. Den innehåller även sagor, sånger och förslag på pyssel.
Om påsken står det bland annat:
Här i Sverige börjar påskfirandet sedan mitten av 1500-talet på själva påskafton. Det är då vi äter ägg och dekorerar bordet med påskkycklingar och påskliljor. Vi brukar också ge varandra påskägg. På en del håll i Europa säger man att det är påskharen, som kommer med påskäggen.

Ett gammal påskägg, som jag har liggande hemma.


Fabergéägg. Bild från nätet.

Seden att äta påskägg har gamla anor. Under den katolska tiden fick man inte äta äggmat under fastan och det var därför naturligt att man festade på ägg, när fastetiden var slut på påskdagen.

Att skicka påskkort är numera mer eller mindre bortlagt, men i början av 1900-talet var det nästan lika vanligt som att skicka julkort. Många konstnärer ritade dem, bland annat Jenny Nyström, som på många av sina kort gav syn för sägen att "julen varar ju till påska" genom att rita tomtar bland ägg och kycklingar.



På många håll här i landet klär barnen ut sig till påskkäringar och går runt till grannar och får godis eller pengar och önskar glad påsk. Påskkäringar är enligt folktron häxor, som flög till Blåkulla på skärtorsdagen och återvände på påskdagen.

Denna bild tog jag på Skansens påskmarknad för några år sedan.
Jag tycker att påskhelgen är en trevlig helg. Påsken är en långhelg, som inte känns lika krävande som julen. På den tiden, då jag arbetade, kunde man bara njuta av ledigheten. Påsken ligger ju alltid på våren och förr, då jag hade sommarstuga, brukade jag alltid åka ut och förbereda inför kommande säsong. Hade man tur kunde det vara fint väder också.
I vår familj har vi flera födelsedagar runt denna helg. I år har jag bjudit familjen att komma på annandag påsk. Med tanke på den rådande situationen, så har jag planerat att vi skall träffas utomhus i vår närbelägna park och fira påsk och tre födelsedagar. Men nu känns det ändå väldigt osäkert om det blir av.
Jag önskar alla mina läsare en Glad Påsk!

7 kommentarer:

  1. Hej
    Jag är okänd här hos dig, men jag gör ett försök att kommentera för att Eva med bloggen Seniorvinklat har problem att lämna en kommentar här. Både hon och jag har Wordpress, så jag gör ett test för att se om det blir problem även för mig.
    Hälsningar Lollo (Louise)

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta! Det är bara jag som testar om jag lägga en kommentar på din blogg nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, det gick ju bra ;)

      Radera
    2. Javisst, det gick bra. Har läst er konversation på Seniorvinklat. Skönt att få höra av dig igen här i blogspot.

      Radera
  3. Kära Birgitta, jag önskar dig också en riktigt Glad Påsk, och hoppas att den planerade familjesammankomsten kan bli av, inom- eller utomhus! Så trist med denna "sociala distans" nu på alla plan, håll och kanter, men vi får glädjas åt det soliga vårvädret och invänta bättre tider.

    SvaraRadera
  4. Ja, min dotter och hennes familj kommer i alla fall bara nu vädret blir bra. Tur att vi har vår park här bredvid. Hoppas du också får litet omväxling!

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...