9 december 2019

Boken om Alfred Nobel

Den 10 december var det Nobeldagen. Stor fest för alla nobelpristagarna!
Själv har jag just plöjt igenom Ingrid Carlbergs biografi över Alfred Nobel. Den är på nästan 600 sidor. Det var mycket jag inte visste om denne man. Hur hårt han arbetade, hur olycklig han var många gånger och att han i hemlighet skrev poesi. Han var också en motsägelsefull man. Fredsälskande samtidigt som han utvecklade krigsvapen.
Boken är enormt välskriven och intressant, även om jag hade litet svårt att hänga med i alla turer kring de företag och relationer han var inblandad i.


4 kommentarer:

  1. Har inte läst ut den ännu. Den är lite krävande och tung ibland, men mycket intressant och välskriven tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg på ditt senaste inlägg att du håller på att läsa den. Man får acceptera att boken tar tid. Jag skummade ibland.

      Radera
  2. Ingrid Carlberg är tydligen bra på biografier om komplicerade och berömda personligheter. 2012 skrev hon om Raoul Wallenberg och fick Augustpriset för bästa fackbok. Nobel-biografin var nominerad i år, men priset gick ju till "Ålevangeliet".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid Carlberg är mycket duktig. Boken om Wallenberg försökte jag läsa, men fick ge upp. Det var för många namn och för omständligt.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...