31 mars 2019

Konstföreningen i Lidingö

Sedan något år tillbaka är jag med i Konstföreningen i Lidingö. Det är en livaktig förening, som ordnar studiebesök  och besök i enskilda konstnärers ateljéer. Varje höst ordnas fest för alla medlemmar med utlottning av konstverk.
Här är bilder från några av de aktiviteter jag deltagit i:

                                                   Bakom kulisserna på Dramaten



Perukmakeriet

Kostymförrådet


Bakom scenen


                                                               Nya Musikhögskolan

Entrén

I biblioteket


Konsertsal med orgel

                             Besök hos konstnären Eva Dahlerus och en utställning av hennes målningar


Eva framför en av sina målningar







4 kommentarer:

  1. Intressanta studiebesök, alla tre! Fördelen med att tillhöra en konstförening är ju att man kommer in på platser och rum, som annars är stängda för allmänheten. När jag arbetade var jag medlem i universitetets konstförening och fick se en hel del. Den årliga - och i mitt tycke onödiga - utlottningen av konstverk gör dock medlemsavgiften onödigt hög - tyvärr. Man kan ha lika stor behållning av ett bra föredrag eller besök i en skulptörs ateljé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du säger! Det är därför det är så bra att vara med i en konstföreningen. Man kommer in på ställen, man inte skulle komma in på annars. Utlottningen av konstverk på årsfesten är litet spännande i början, men blir sedan tyvärr litet tråkig. Det är mycket som lottas ut och jag vinner aldrig! 250 kr/år är precis vad jag tycker är rimligt, mer skulle jag nog inte betala. Funderade på att gå med i Nationalmuseums vänförening, men tycker att 500 kr/år är för mycket.

      Radera
  2. Det är inte första gången jag önskar att jag bodde i Stockholm med allt utbud som finns. Här är jag också med i en konstförening men det var bara under en resa med konstföreningen som vi fick besöka en konstnärsateljé och några muséer. Det var roligt att se dina bilder från de olika evenemangen - särskilt de från nya musikhögskolan.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade inlägget. Ja, det finns ju hur mycket som helst här i Stockholm och du bor ju så pass nära att jag har förstått att du kan ta del av en hel del här när du är på besök i stan.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...