8 mars 2019

Henriette Sjöberg - Sveriges första kvinnliga botanikillustratör


Henriette Sjöberg, Begonia Froebeli ur Svenska trädgårdsföreningens tidskrift 1878.
Foto: Uppsala universitetsbibliotek


I dag är det Internationella kvinnodagen.
Att det finns många duktiga kvinnor i vår historia, det känner vi till. En av dessa kvinnor, som inte är så välkänd och som arbetade inom ett område, som inte uppmärksammas så mycket, är Henriette Sjöberg.
Landvinningarna inom vetenskap och konst under 1800-talet gjorde att det behövdes skickliga illustratörer för att åskådliggöra dessa. Henriette Sjöberg är den första som enbart ägnade sig åt botaniska illustrationer. Hon föddes 1842 och fick hela sin utbildning vid Slöjdskolan. Därefter anställdes hon vid olika litografiska anstalter och började så småningom illustrera botaniska verk. Hon blev den första botaniska illustratören med uppdrag från Vetenskapsakademien, Lantbruksakademien och Bergianska trädgården. För dessa avbildade hon från 1867 och framåt ca 700 kulturväxter och 100 fruktsorter. Från 1896 tecknade hon även skolplanscher.
Henriette Sjöberg skapade en egen stil som är ljus, luftig, distinkt och med stark känsla för växtens egenart. Det sades om henne att hon hade det finaste natursinne och den mest minutiösa noggrannhet och att hon hade ett utpräglat skönhetssinne och förstod att i sina arbeten lägga in en konstnärlig delikatess.
Henriette Sjöberg avled 1915.
Dessa uppgifter om henne hittade jag då jag satt och bläddrade i en bok, som heter Kvinna och konstnär i 1800-talets Sverige, skriven av Eva-Lena Bengtsson och Barbro Werkmäster. När jag såg  de teckningar, som fanns med i boken, hoppade jag till. MEN JAG HAR JU EN AV HENNES TECKNINGAR HÄR HEMMA HOS MIG!  Det visar sig att hon har illustrerat planschverket Svenska fruktsorter framtaget av Axel Pihl och Jakob Eriksson. Axel Pihl råkar vara min farmorsfar, så det är därför jag har en kopia på en av illustrationerna ur hans bok hängande bland mina övriga tavlor!


Henriette Sjöberg, Hofstapäron
Ur Svenska fruktsorter av Axel Pihl och Jakob Eriksson

Henriette Sjöberg.
Foto: Riksarkivet


7 kommentarer:

  1. Så bra att du uppmärksammar denna begåvade konstnär idag på Kvinnodagen. Utsökt vackra illustrationer, och vilken lycka att upptäcka en av dem i ditt eget hem! Jag arbetade på Skogs- och Lantbruksakademiens bibliotek som vikarie 1988-89, och måste ha sett hennes arbeten i de praktplanschverk som fanns i deras samlingar. Henriette Sjöberg verkar ha varit lika flitig med penna och pensel som senare Jenny Nyström.

    /Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och det var ju en ren slump att jag hittade uppgifterna om henne. Skall erkänna att jag inte ens kollat vem som ritat min pärontavla, utan mest tänkt på min berömda farmorsfar, som ju grundade Rosendals trädgårdsskola.

      Radera
    2. PS Nu har lagt in en bild av Henriette också.

      Radera
  2. Vilken intressant historia. Jag har säkert sett hennes vackra arbeten, men kände inte till något om henne. Pärontavlan är utsökt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, roligt att du uppskattade inlägget.

      Radera
    2. PS Nu har jag lagt in en bild på Henriette också.

      Radera
    3. Ett mycket vackert foto. Alltid fint att få se kvinnan bakom verket så att säga.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...