28 januari 2019

Plastpåsar och larmade varor


Det är ett lovvärt projekt att värna om miljön, genom att minska antalet plastpåsar. Jag är helt med på noterna! Använd gärna medhavd kasse, men se till att spara kvittot!
Jag läste förra veckan reportaget i DN om den kände författaren, som åkte fast för misstänkt stöld på Åhléns varuhus i Stockholm. Enligt reportaget hade författaren plockat ner två handdukar från en hylla, åkt en trappa ner och betalat för dem. Han hade sedan stoppat ner dem i sin egen medhavda kasse. Varuhusets övervakningskamera hade registrerat när han plockade ner handdukarna från hyllan och sedan när han lade ner dem i sin kasse. Däremot hade kameran missat att han stått vid en kassa och betalat.  Han blev stoppad på vägen ut från varuhuset och "släpad in" i ett rum där han visiterades. Det löste sig så småningom. Han hade kvitto på varorna. Men situationen var naturligtvis mycket obehaglig.
Jag har aldrig råkat ut för något liknande, men har däremot väckt viss uppmärksamhet i en del butiker. Sedan två år tillbaka, har jag vid några tillfällen råkat ut för att larmet går, både när jag gått in i en butik och även då jag gått ut. Ibland har larmet tjutit när jag gått in i butiken, men inte då jag gått ut. Högst besynnerligt!
Vid några tillfällen har det slumpat sig, att jag haft biblioteksböcker med mig och jag har då trott att det berott på dem.
Jag fick tips av mina barn att leta efter en etikett i min väska, men hittade bara en som det stod äkta läder på.
Då jag besökte en butik i närheten av min bostad började det tjuta högt om mig. Inga andra kunder i butiken, så nu gick jag fram till försäljaren och berättade om mitt dilemma. Hon sade att jag måste titta igenom min väska och leta efter en etikett, som förmodligen satt kvar i väskan eller på något av det jag hade i väskan. Om jag inte hittade någon i  väskan, så skulle jag tömma den och fylla den med en sak i taget och sedan gå tillbaka till butiken efter varje påfyllning. Vid tredje besöket i butiken tjöt larmet och då kunde jag precis säga vad jag lagt ner sist. Och till min stora förvåning hittade försäljaren en liten pinne inkilad i ett av facken på min filofax. Ett fack som jag aldrig använder. Den hade alltså suttit där i två år och förorsakat mycket obehag.
Till saken hör att filofaxen är köpt på Åhléns! Någon annan som råkat ut för detta?



5 kommentarer:

  1. Men så obehagligt. Den där historien med Jöns Hellsing är upprörande. Vilket jobb du la ner för att hitta orsaken. Nu gäller det att kolla allt nytt mycket noggrant. Inga små pinnar med streckkoder får finnas gömda någonstans.
    En liknande sak jag varit med om var att det alltid tjöt i larmet när jag passerade säkerhetskontrollen på flygplatser. Orsaken var min bygelbh!!! Den kan ju inte ha varit helt ovanligt, men inte desto mindre pinsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkerhetskontrollerna på flygplatser är jättejobbiga. Nu har jag i alla fall lärt mig att jag måste ta av mig skorna eftersom jag har inlägg. Men om jag skulle ha en bygelbh på mig...?

      Radera
  2. Tänk att en sån liten "pinne" med streckkod på kan ställa till med så mycket obehag! Vakterna brukar tyvärr utgå från att kunden är skyldig tills motsatsen bevisats, så frågan om "vill du ha kvitto?" bör alltid besvaras med ett rungande JA. Enda chansen att bevisa sin hederlighet.

    Värre med bygelbehån. Sist jag passerade en säkerhetskontroll på Arlanda så tjöt larmet oupphörligen, och inte från mitt bagage. Det lät som om jag hade både kniv och pistol gömda i kläderna, men det var behån som gav skall. Vad gör man då? Kan ju inte ta den av sig i kön...

    /Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan man inte, men hur listade ni ut att det var den? Fick du gå undan och klä av dig?

      Radera
  3. Den kvinnliga tulltjänstemannen kände utanpå mina kläder utan att hitta något speciellt, och frågade sedan om jag hade en bygelbehå på mig. - Ja, svarade jag. - Då är det väl den, suckade hon luttrad, och lät mig passera. Och planet landade tryggt på Landvetter en timme senare med mig och behån ombord.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...