2 januari 2019

Nyårslöften




Jag önskar alla mina läsare en god fortsättning på det nya året!

Nyårslöftets historia
  • Länge rådde det en väldig oordning i tideräkningen i Västeuropa. Först på 1750-talet blev den gregorianska kalendern slutlig norm.
  • När man väl var överens om när det nya året skulle börja blev det också inledningen till ett mer samordnat nyårsfirande. I Sverige var det till en början förlagt till nyårsdagen.
  • När en gemensam klocktid infördes i hela Sverige år 1878 började vår fascination för tolvslaget som markerade slutet på ett år och början på nästa.
  • Under historien har det funnits olika riter och traditioner kring nyårsfirandet. Men löften av mer sekulär karaktär har förekommit i ungefär 200 år.
  • I en Bostontidning från 1823 finns ett av de tidigaste tryckta exemplen på "New Year´s resolution".
  • En del menar att den skotska författaren Anne Halkett skrev ned några nyårslöften i sin dagbok den 2 januari 1671.
  • Nyårslöften blev en mer allmän vana i Sverige på 1940-talet.                                                  Källa: Boken "Tio i tolv" saxat ur DN 10/12 2018

Här avslöjar jag mina nyårslöften. Som ni ser är det bara trevliga saker och knappast svåra att uppfylla.

TECKNINGSKURS
Min längtan efter att göra något kreativt har inte försvunnit. Akvarellmålning har jag provat, men nu lagt penslarna på hyllan. I vår skall jag gå en kurs i teckning.


NATIONALMUSEUM
Nationalmuseum har öppnat igen efter att ha varit stängt  under flera år. Har redan hunnit titta in några gånger. Där finns mycket att se och jag kommer fortsätta att göra regelbundna besök och även ta del av de visningar, som erbjuds.


Bild av Nationalmuseum tagen på återinvigningsdagen

VÅRRESA
Vårens resa är bokad. Det blir en 5-dagars resa till Madrid i början på maj. Det skall bli trevligt! Jag har aldrig varit på det spanska fastlandet, endast på Mallorca och Kanarieöarna. Hade litet funderingar på Rom också, men hittade ingen lämplig resa dit.



SHOPPING
Jag måste uppdatera min garderob. Att köpa kläder på nätet passar inte mig. Mina favoritbutiker här på ön har tyvärr upphört, så jag blir tvungen att åka in till stan. Jag hoppas kunna ge tips om butiker, som är intressanta för oss seniorkvinnor.
SENIORCENTER
Stadshuset här på ön byggs om. Inte bara biblioteket skall flytta in där i sommar, utan även Mötesplatsen för öns seniorer. Den kommer då att kallas Seniorcenter. Mina insatser som volontär på Mötesplatsen har varit ytterst blygsamma och jag hoppas kunna göra litet mer nytta efter flytten.
MOTION
Ett klassiskt nyårslöfte. Jag behöver mer än bara hundpromenader...





6 kommentarer:

  1. Jag vill också gå tillbaka till Nationalmuseum efter blixtvisiten där när jag var uppe i Stockholm sist. En helt underbara miljö har det blivit för konsten. Låter trevligt med teckningskursen. Det finns ju många fina böcker om hur man ska teckna men det blir aldrig av att man gör det. Bättre då att gå en kurs.
    Önskar dig en fin fortsättning på året!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Musikanta. Nationalmuseum får man nog ta i omgångar. Det finns ju så mycket att se. Det blir väl säkert fler tillfällen för dig, då du är uppe och hälsar på din dotter och hennes familj.

      Radera
  2. Fina och trevliga nyårsföresatser, som säkert kommer att berika din vardag, och de verkar inte omöjliga att genomföra heller. Betr. klädbutiker i Sthlm, så kan jag rekommendera två st: 1) Känsla och Smak på Karlbergsvägen, Odenplan, och 2) Jacobsson på Kungsgatan. Snygga och välsydda plagg för kvinnor i vår ålder, utan att vara tantiga. Priserna är förstås högre än på Lindex, men i stället är både passform och hållbarhet av helt annat slag. Det lönar sig i längden att "köpa dyrt" för att slippa kläder som går upp i sömmarna, tappar knappar och bleks vid första tvätten.
    Lycka till med dina nyårslöften!
    önskar Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mariadne! Känsla och smak (litet fånigt namn, tyvärr) har jag också upptäckt. Har handlat en del där. Jacobssons på Kungsgatan har jag besökt vid några tillfällen, men aldrig lyckats hitta något. De hade tidigare mest små storlekar, men jag tror att de bättrat sig. Skall göra ett nytt besök i vår.

      Radera
  3. Gratulerar till din nya bloggsida. Jättesnyggt! Intressant historik om nyårslöften. Vad kul med teckningskursen. Det blir väl en fin avvägning efter konsthistoriestudierna. Har ännu inte fått tillfälle att besöka Nationalmuseum. Ville också vänta tills det blivit lite mindre folk efter invigningen, men det verkar väldigt populärt fortfarande. Den där motionsboken verkar intressant. Undrar om den vänder sig till alla åldersgrupper? God fortsättning på det nya året!/Eva

    SvaraRadera
  4. Tack Eva. Så ny är den väl egentligen inte. Hittade denna design bland blogspots mallar och behåller den väl under vintermånaderna. Jag har varit på Nationalmuseum vid två tillfällen vardagar på eftermiddagstid. Det var inte så farligt mycket folk. Jag har köpt boken just för att jag tyckte att den vänder sig även till oss äldre. Har gjort några av övningarna också. Det finns både lättare och litet mer avancerade. Men inget jätteavancerat. Gillar Sofia Åhmans uppvisningar i Go´kväll.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...