3 september 2018

Waldemarsudde

Prins Eugens Waldemarsudde på Djurgården har blivit mitt favoritmuseum. Jag har till och med gått med i deras vänförening.
Museet ligger så vackert till och de har ofta trevliga utställningar. Efter en rundvandringen kan man äta en bit mat eller bara ta en kopp kaffe i Prinsens kök. Sommartid finns även Café  Ektorpet strax utanför museet att tillgå.
I början av sommaren besökte jag en utställning med målningar av Sigrid Hjertén. Hon hör till mina favoritkonstnärer. Färger, former och de berättelser, som hennes målningar innehåller, tilltalar mig. Nu är utställningen tyvärr slut, men för den som är intresserad av hennes liv och konst rekommenderar jag boken Kvinna i avantgardet. Sigrid Hjertén - liv och verk av Görel Cavalli-Björkman.


Badstrand

Ivan i fåtöljen


Klostret
Skördemaskiner och violett lyftkran


Fotoreproduktion av textilväven Lustgården


Vid ett annat tillfälle deltog jag vid en visning av prins Eugens sällskapsvåning, även om jag faktisk sett den förut. Vid en visning får man alltid veta litet mer. I visningen ingick också ett kort besök på den nu aktuella utställningen Nordisk konst 1880-1940. Den utställningen pågår fram till den 16 september.

Bild från sällskapsvåningen. Målningen är Strömkarlen av Ernst Josephson.



Prins Eugen Sjön Orlången


Helmer Hertzhoff Norrskensmotiv

August Strindberg Snötjocka

Vera Nilsson Det första steget


4 kommentarer:

  1. Waldemarsudde är en fantastisk plats. Jag brukar alltid rekommendera stockholmsbesökare att ta sig dit. Det är fantastiskt bra bilder du tagit. Sigrid Hjerténs Klostret har jag aldrig sett tidigare. Så fin den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva. Javisst är väl Sigrid Hjerténs målningar fina. Klostret har jag för mig att hon målade då hon var i Frankrike.

      Radera
  2. Så fina bilder du tagit av konsten och interiörerna på Waldemarsudde! Skickligt gjort! Det är verkligen svårt att fotografera där inomhus; jag har försökt själv så många gånger men aldrig med lyckat resultat. Ljusförhållandena, bland annat, är svåra med fönster i alla väderstreck. Sigrid Hjertén-utställningen var verkligen fin. Margaretha och jag var där tillsammans i somras.

    Hälsar
    Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie-Anne! Ja, det kan vara knepigt att fotografera tavlor på museer, men jag valde väl de som gick att fotografera. Svårast brukar det vara om det är mycket folk. Det är märkligt att tavlorna ofta ser sneda ut på bild, trots att jag står precis framför. Det är något med perspektivet som kameran inte klarar av.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...