1 oktober 2017

Gems weekly photo challenge - Fågel

Nu har jag anslutit till en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Sanna, som dirigerar den gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Fler deltagare hittar man på Sannas hemsida. Denna vecka är det ordet FÅGEL. Jag börjar i liten skala med endast en bild.


Detta var första gången jag lyckades ta en bra bild på en fågel. En liten talgoxe satt i trädet nära min bostad. Jag tog bilden med en nyinköpt kompaktkamera och var naturligtvis mycket glad över att bilden blev så pass bra, eftersom min tidigare kamera aldrig hade fungerat, då jag fotograferade med zoom.
Det var vår och man njöt av av allt fågelkvitter!

26 kommentarer:

  1. Kul att du har hittat Sannas fotoutmaning. Den är himla kul tycker jag! Å stort GRATTIS till en riktigt bra bild på talgoxen:-) Jag ska nog få leta ett tag (i arkivet) för att hitta en fågel som är skarp;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP. Ja, bilder på änder och svanar är ju inga problem, men det är svårare med talgoxar och i alla fall då man inte har systemkamera.

      Radera
  2. Roligt att du är med! Talgoxen blev otroligt bra, det kan vara lite svårt att fånga de snabba varelserna på bild, men du lyckades fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Barbro! Ja, de skall bli trevligt att få vara med.

      Radera
  3. Det här verkar väldigt kul. Undrar om man törs ansluta sig. Din lilla talgoxe är jättefin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Eva det här är kanske något för dig. Det fina är att man får veta ämnena långt i förväg, så man hinner förbereda sig. Man behöver ju inte vara med varje vecka om man inte vill. Man behöver inte heller skriva några långa inlägg, så det borde vara ganska smidigt. Ut och fotografera!

      Radera
  4. Toppenbild! Hoppas du har fått många bra bilder med den nya kameran!
    Kul att du är med!

    SvaraRadera
  5. Kul att du också är med! Kanonbild på talgoxen!

    SvaraRadera
  6. Kul att du hakar på Sannas trevliga fotoutmaningar!
    Så bra du lyckades fånga den pigga talgoxen.
    Fåglar är skoj att fota - men också tålamodsprövande....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Beppan. Ja, fåglar är inte så lätt. Väldigt frustrerande, för man har dem ju jämt omkring sig när man är ute.

      Radera
  7. Men så roligt att du ansluter här också - och vilken klar o tydlig bild av talgoxen!
    Har du fått med dig att Paula i Pörtet har satt spännande rubriker för oktobers veckorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Tove, jag fick Paulas ämnen för oktober. De verkade väldigt inspirerande, men jag tror att jag tar paus från den gruppen i höst. Hinner bara med en grupp och det får bli den här. Jag skall meddela de andra.

      Radera
  8. Det är verkligen inte lätt att fotografer fåglar, det är inte min starka sida. Det gäller att ta tillvara tillfällena som dyker upp och vara snabb. Du lyckades bra med denna så det är bara att fortsätta i samma stil.

    SvaraRadera
  9. Jättefin talgoxe, testa att beskära bilden i datorn ifall du vill ha fågeln större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är faktiskt något beskuren, men jag tyckte att kvistarna och denna suddiga bakgrunden var så fin , så jag ville behålla litet av det också. Men du har en poäng för jag tycker också att det är viktigt att beskära bilder.

      Radera
  10. Svar
    1. Tack! Då fick jag veta vad talgoxe heter på norska.

      Radera
  11. Talgoxen är fin, och fåglar är inte alltid lätta att fånga på bild.
    Fint bidrag!

    SvaraRadera
  12. Vacker fågelbild ! Tack för att du är med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanna. Kul att få vara med. Det verkar populärt.

      Radera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...