11 februari 2018

Opera på bio


Äntligen har jag kommit iväg och sett opera på bio! Detta är ju en fantastisk möjlighet att få se opera från några av världens mest framstående scener utan att behöva resa iväg till dessa. Man kan uppleva operan på en biograf i sin hemstad.
Det är Folkets hus och parker, som gör detta möjligt. Det är inte bara opera, som erbjuds, utan även  andra typer av kulturevenemang.
Jag såg Donizettis opera Kärleksdrycken på Klarabiografen i Stockholm. Det var en direktsändning via satellit från Metropolitan opera i New York.En märklig upplevelse att "sitta på Metropolitan" och känna sig som en i publiken. Men inte är interiören lika vacker som vår opera i Stockholm!
Kärleksdrycken är en opera med en okomplicerad handling och fylld av lättsam och vacker musik. Ni har säkert hört Nemorinos aria Una furtiva lagrima. Den brukar ofta spelas på radio.
Bilden och ljudet var utmärkt.
I pausen fick man höra intervjuer med några av de medverkande. Det fanns även möjlighet att ta en kopp kaffe eller ett glas vin.
Jag tog några bilder innan föreställning började, men tyvärr blev det inte så bra kvalitet på dessa eftersom det var mörkt i lokalen.





2 kommentarer:

  1. Jag har tappat räkningen på hur många år det är jag utnyttjat detta! Flera gånger har jag först sett en föreställning på plats i NY för att sedan några veckor senare njuta av den på bio i Osby. Det ÄR en fantastisk känsla! Kärleksdrycken ser jag som repris i morgon eftermiddag i Malmö eftersom Osby valde att ha ett annat program på lördagskvällen. Grattis till att du också upptäckt vad tekniken kan åstadkomma med direktsänd opera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har förstått att många redan upptäckt denna möjlighet och nu har jag anslutit mig till dessa. Länge leve den klassiska musiken!

      Radera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...