29 maj 2017

En lördag i slutet av maj

Lördagen den 27 maj var det ett fantastiskt väder i Stockholm. Jag hade stämt träff med min tidigare kollega Ebba, för att äta lunch på Harpaviljongen. Det är ett väldigt trevlig kafé med uteservering, som ligger på Fiskartorpsvägen nära Stadion. Kaféet har gamla anor. På en skylt får vi veta följande:
Harpaviljongen uppfördes till de olympiska spelen 1912. Paviljongen fungerade som lokal, där vissa tävlande kunde laga sin mat och har även fungerat som vattenförsörjningsställe för maratonlöpare.Några år efter de olympiska spelen, öppnades här ett café och 2004 tillkom även restaurang. Varför det heter Harpaviljongen? Jo, kaféet ligger vid korsningen Planterhagsvägen, som tidigare hette Harvägen. Man har bemödat sig mycket och gjort en väldigt fin trädgård i anslutning till kaféet. Tre äldre män sköter det hela med bravur.
Ebba och jag hade mycket att tala om eftersom vi inte träffats på åratal. Vi arbetade samtidigt på Östermalms bibliotek på 80-talet, innan jag på 90-talet fick en annan tjänst i söderort. Vi har bara stött på varandra helt kort någon gång sedan dess, så nu var det dags att slå sig ner tillsammans och tala om gamla tider på jobbet och om livet som pensionär.

Harpaviljongen. Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle.

Ebba och Stella

Väl hemma kunde jag bara sätta mig ner och pusta på balkongen. Så varmt det var! Jag orkade bara kasta en blick på de holländska tulpanerna, som jag satt i min stora kruka. Jag köpte alltså lökarna i Holland i slutet av april. Det speciella med dem är att man kan sätta dem på våren och några veckor senare blommar de. Men tyvärr bara en kort tid. Håller säkert bättre om man har en trädgård att plantera dem i.
Senare på dagen var det dags att vattna i planteringslådan. Nu börjar rädisorna komma.






Så var det dags för middag. Efter en enkel kycklingrätt gjorde jag årets första rabarberpaj. Serverades på balkongen med litet vaniljglass och en kopp kaffe.








Satt sedan en stund och läste i min konsthistoriebok, tog ett glas vin, njöt av den svalkande brisen och tittade på den fantastiska solnedgången.




8 kommentarer:

  1. Verkar som en riktigt fin majlördag. Det vattnas i munnen när man betraktar rabarberpajen och tänker sig vaniljglassen till. Märkliga tulpaner som blommar så snart. Jättefina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Ja, rabarberpajen, som är en smulpaj, blev ovanligt fin. Inte så stabbig som vanlig paj brukar bli. Jag tog resten nästa kväll.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Så somrigt du har det! Rädisor borde jag också så själv, det duger väl nästan med en balkonglåda, det är ju så gott med krispiga rädisor. Jag har också rabarber men använder den just inte. Äter inga bakverk och har provat göra chutney istället. Den blev god men går inte åt när man är ensamhushåll. Så roligt att träffa gamla kolleger. Det skulle jag också gärna göra, som det är nu har jag några som vänner på facebook men avstånden är ändå för stora för att kunna ses. Ha det fortsatt skönt på din fina balkong!

    SvaraRadera
  3. Tack Paula! Jag har balkong, men just rädisorna odlar jag i en odlingslåda som kommunen håller med i en närliggande park. Så synd att du inte använder rabarbern. Kan ju bli god kompott.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Det är nog jättebra att ha tulpaner på balkongen, varken harar eller rådjur har lärt sig klättra, än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag tänkte på! Fattar inte hur de klarar de stora tulpanodlingarna i Holland. De kanske inte har några rådjur.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  5. Trevligt att träffa vänner med gemensamma minnen att se tillbaka och prata om och till på köpet vid ett så anrikt café/restaurang. Fantastiskt att det finns kvar ju. Skönt var det med den värme vi hade och hoppas få igen förstås. Fin utsikt från din balkong måste jag säga. Allt där man skymtar sjö och vatten tycker jag om. Den klassiska rabarberpajen - mums mums. Har jag också gjort. Önskar dig fortsatt fin vecka och nu har jag även ett nytt inlägg på min blogg. Blir bara ca 1 ggr i veckan nu.
    Hälsningar/Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vonne. Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg och en gång i veckan räcker gott!
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...