7 juni 2017

Millesgården




Millesgården www.millesgarden.se är en gåva från skulptören Carl Milles till svenska folket. Carl Milles levde 1875-1955. Området är den tomt på Lidingö, som han och hans hustru köpte 1906, där de lät uppföra sitt hem och en ateljé. Området har sedan utvidgats och utvecklats i omgångar under åren. Millesgården innehåller inte bara Carl Milles egna konstverk utan också en del verk av andra konstnärer. Det finns också en konsthall där man regelbundet har utställningar. I trädgården finns vackra träd, blommor, bänkar och servering.
Ta gärna med barn och barnbarn dit. Lämplig ålder från 7 år. Förutom att Millesgården innehåller en mängd vackra skulpturer och sprudlande fontäner, har den också en massa spännande små hus, vindlande trappor, snirkliga gångar och andra fantasieggande skrymslen.
Mitt senaste besök var på Nationaldagen. Det var strålande väder och mycket folk. Flaggorna vajade och en orkester spelade på podiet.


Aganippefontänen

Susanna till vänster och Bågskytten till höger

Europa och tjuren




Guds hand till vänster. De andra är musicerande änglar.


Dagen till ära fick modellbåtentusiasterna sitt...


Musikunderhållning


I publiken stötte jag på körkompisen Maj-Lis iförd Lidingödräkten

Lilla najaden

Poseidon till vänster och i mitten Pegasus

Skridskoåkerskan

Springande vildsvin

10 kommentarer:

  1. Så trevligt att fira Nationaldagen på vackra Millesgården. Själv var jag på en visning Drottningholmsteatern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint. Har varit på några föreställningar där för länge sedan, men har aldrig varit bakom kulisserna. Säkert jätteintressant.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Tänkte titta in och önska dig en glad sommar och så får jag en parkupplevelse av fina mått! har inte varit där, men det ska ske. Förra sommaren besökte jag Vigelandsparken i Oslo.
    Kommer fortsätta bloggpausa, men planerar att skriva veckans rubrik i höst igen. Då "ses" vi!

    SvaraRadera
  3. Men vilka härligt somriga bilder Birgitta! Millesgården har jag fortfarande inte besökt, nu blev jag inspirerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen att höra av dig om du kommer till Lidingö och Millesgården. Hälsningar Birgitta

      Radera
  4. Vilken trevlig dag i fint väder. Millesgården har inte jag besökt, heller, har inte de senaste åren rest mycket, tidigare valde jag oftast bara naturcampingar när jag var ute med husvagn. Jag tycker skulpturer är spännande. Milles gjorde många olika typer av skulpturer som man faktiskt kan se vad de föreställer vilket inte alltid är fallet. Ibland undrar man vad betongklumparna ska föreställa...Han en riktigt skön sommar du också, vi har just haft sommarens första riktiga åskväder och imorgon måste jag inspektera hur pioner och annat klarat av störtskurarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja många av hans skulpturer är underbara, men en del är litet väl groteska för min smak. men så är det väl med skulpturer.

      Radera
  5. Ser ut som en helt fantastisk dag där på Millesgården! Har aldrig varit där, men efter dina talande och fina bilder känner jag att det skulle vara ett spännande besök.
    Önskar dig en fin sommar!

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...